محاسبه حجم بین دو سطح اولیه و ثانویه با Civil3D

برای شروع فایل surface_comparison.zip را دانلود کنید.
فایل surface_comparison.dwg را در نرم افزار Civil3D بارگذاری کنید. مطابق شکل یک توپوگرافی مشاهده میکنید و خط سبزرنگی که پیرامون توپوگرافی است، سورفیس ساخته شده از آن را نشان میدهد. در Toolspace و در لیست Surface میتوانید نام سورفیس موجود EG را مشاهده کنید. همچنین یک مستطیل با خطی سفید رنگ را روی توپوگرافی مشاهده میکنید. در ادامه ی آموزش مستطیل سفید رنگ سطح دوم ما را تشکیل خواهد داد و نحوه ی بدست آوردن اختلاف حجم موجود بین  خطوط توپوگرافی و این سطح مستطیلی را توضیح خواهیم داد.
تصویر سورفیس اول

 

ابتدا پلی لاین تشکیل دهنده مستطیل را انتخاب کنید و با کلیک راست بر روی آن به قسمت Properties آن بروید.

مشخصات خط تشکیل دهنده مستطیل

 

به مشخصه ی Elevation آن دقت کنید. همانطوری که در شکل زیر نیز نشان داده شده است، مقدار آن برابر 670 متر است. پس سطحی که با استفاده از این مستطیل ساخته میشود یک سطح با تراز ارتفاعی 670 متر خواهد بود. با توجه به توپوگرافی موجود این سطح در بعضی نقاط در زیر توپوگرافی قرار میگیرد و در بعضی نقاط روی آن قرار خواهد گرفت. انتظار داریم در محاسبات نهایی هم مقداری خاکبرداری(cut) و هم مقداری خاکریزی(Fill) داشته باشیم.

بررسی ارتفاع

 

در Toolspace روی Surface کلیک راست کرده و Create Surface را انتخاب کنید.

ساخت سورفیس

 

نام 2nd Surface یا هر نام دلخواه دیگری را به آن بدهید و روی Ok کلیک کنید.

نامگذاری سطح دوم

 

حال در Toolspace در همان قسمت Surface روی علامت مثبت کنار 2nd Surface کلیک کنید و در بخش Definition مطابق شکل روی Contours کلیک راست کرده و Add را انتخاب کنید.

انتخاب کنتور برای سورفیس

 

در شکل روی مستطیل یک بار کلیک کنید تا به عنوان تنها کنتور نشکیل دهنده ی سطح دوم انتخاب شود و یک بار Enter بزنید تا سورفیس دوم ساخته شود. خطی سبز در پیرامون آن ظاهر میشود.

انتخاب پلی لاین

 

حال دو سورفیس با نام های EG و 2nd Surface داریم. حال سورفیس سوم را برای اختلاف حجم این دو سورفیس میسازیم. روی Surfaces کلیک راست کرده و Create Surface را انتخاب کنید.

سورفیس مقایسه حجم

 

از لیست تایپ مطابق شکل زیر TIN volume surface را انتخاب کنید. سپس مطابق شکل نام Comparison یا هر نام دلخواهی را برای مشخصه Name وارد کنید. سپس Base Surface را EG و Comparison Surface را 2nd Surface قرار دهید و روی Ok کلیک کنید.

مشخصات سورفیس Tin Volume

 

پس ساخته شدن سورفیس Comparison روی آن کلیک راست کرده و Surface Properties را انتخاب کنید.

Comparison Surface Properties

 

در قسمت Surface Properties به تب Statistics رفته و از لیست، Volume را باز کنید. مشابه شکل زیر مقدار اختلاف حجم دو سورفیس در این قسمت نمایش داده میشود. میتوانید با کلیک راست و انتخاب Copy to clipboard آن را در حافظه کپی کرده و بر روی صفحه¬ی اصلی نرم افزار Paste کنید.

نتیجه ی مقایسه حجم

 

پس از Paste کردن، مقادیر مطابق شکل بر روی صفحه ی اصلی نمایان میشود.

متن Paste شده

 

10 دیدگاه برای “محاسبه حجم بین دو سطح اولیه و ثانویه با Civil3D”

  1. سلام و تشکر از سایت مفید و آموزنده شما و زحمات شما
    میخواستم خواهش کنم مراحل محاسبه حجم را بین دو دسته نقاط برداشتی شامل اولیه و برداشت ثانویه بطور کامل توضیح دهید
    من با این برنامه زیاد آشنا نیستم قبلا با sdrmmap , land کارکردم و میخواستم بپرسم شما کلاس هم دارید؟

    1. سلام. حتماً این آموزش به صورت کامل روی سایت قرار میگیرد به زودی. لطفاً در صورتی که نمونه‌ی فایل مناسب دارید به ایمیل سایت ارسال کنید تا آموزش بر روی آن نوشته شود.
      در حال حاضر کلاس خصوصی برگذار نمیکنم. ممنون.

  2. سلام اینطور که من متوجه شدم در آموزش گذاشته میشه حجم خاکبرداری یا خاکریز محدوده مشخص شده رو دستی و یا با وارد کردن مختصات محل بدست آورد
    ولی منظور من محاسبه حجم خاکبرداری و خاکریز انجام شده بین دو سطح اولیه و ثانویه در محدوده مقطع عرضی راه می باشد .
    ممنون

    1. در صورتی که از قبل از انجام عملیات و بعداز انجام عملیات دو دسته نقاط برداشت شده داشته باشید، با همین روش Surface Comparison میتوانید اختلاف حجم را بدست آورید. منظور بنده از محاسبه حجم راهسازی، محاسبه‌ی احجام قبل از انجام پروژه و برای تخمین حجم عملیات خاکی بود.

      1. با سلام
        جهت محاسبه حجم عملیات خاکی بین دو سطح که یکی سطح اولیه و دیگری ثانویه باشد یعنی قبل و بعد از عملیات خاکی در راهسازی یا سایر کارها

        1-برای هریک از نقاط برداشته شده قبل و بعد جداگانه سورفیس را تعریف کنید
        2- برای الایمنتی که در راهسازی دارید SAMPEL LINE نیز تعرف کنید و به دلخواه خودتان که در هر چند متر یک مقطع داشته باشید را آماده کنید
        3-سپس در منوی SECTION به قسمت COMPUTE MATERIALS بروید الایمنت و سمپل لاین خودتان را انتخاب کنید OK بزنید
        4-در صفحه موجود متد محاسبه منشوری یا میانگین را انتخاب در نهایت سطح اولیه را EG و سطح ثانویه را DATUM معرفی نمایید OK را بزنید تا حجم بین دو سطح محاسبه شود
        5 – جهت مشاهد لیست کوپاژ نیز از منو SECTION به قسمت ADD TABLE و
        MATERIAL VOLUME را انتخاب کنید تا جدول کوپاژ شما را ترسیم نمایید
        در نهایت میتوان از ان خروجی گرفت و به کار فرما تحویل داد

        *** نکته قابل توجه این است که در هنگام زدن سمپل لاین دقت کنید ک خط سمپل لاین سطح دوم را کاملا تحت پوشش خود قرار دهد تا محاسبات دقیق باشد ***

  3. سلام اقای مهندس
    ببخشید میخواستم بدونم آیا میشه روی مقاطع عرضی بدست آمده دو خط زمین داشته باشیم و حجم بین دو سطح زمین اولیه و ثانویه رو حساب کنیم
    ممنون از زحماتتون

    1. سلام. روش محاسبه حجم در مقطع عرضی یک روش ریاضی است(برای مثال روش مختصات). این روش وابسته به این هست که یک خط میانی(CenterLine) وجود داشته باشد. چون تخمین این خط میانی در محاسبه ی حجم بین دو سطح ممکن نیست(یا براحتی ممکن نیست)، نمی‌توان با مقاطع عرضی حجم بین دو سطح را محاسبه کرد. در ضمن این روش یک خطایی هم دارد. ولی در محاسبه حجم به روش ذکر شده در این آموزش، خطا به حداقل خود می‌رسد. در صورتی که میخواهید مقاطی عرضی داشته باشید، می‌توانید بعداز محاسبه‌ی حجم به روش ذکر شده در آموزش، تعدادی پروفیل طولی در طول سطح بزنید و هر دو سورفیس را به پروفیل اضافه کنید. یا احتمالاً روش‌های دیگری هم برای نمایش و یا پرینت گرفتن از این مقاطع وجود دارد.

  4. با سلام و خسته نباشید بابت سایت عالیتون

    در ارتباط با سطح در نرم افزار سیویل سوالی داشتم.

    در صورتی که یک سطح در نرم افزار بر اساس یکسری داده های ورودی (نقطه، منحنی میزان، یک یا چند سطح دیگر و …) ساخته شده باشد، آیا این امکان وجود دارد که ارتباط سطح نهایی را با دادههای سازنده آن قطع نمود؟ به عنوان مثال ارتباط سطح با نقاط سازنده آن قطع شود و در صورت پاک نمودن نقاط تغییری در سطح ایجاد نشود.

    با تشکر مجدد

    1. سلام. با تشکر از کامنت شما. برای این کار میتوانید سورفیس را از فایل نقاط(برای مثال) بسازید و سپس از سورفیس ساخته شده اکسپورت بگیرید تا خطوط سورفیس به صورت پلی لاین بدست آید.(البته در صورتی که مجدداً از خطوط پلی لاین سورفیس بسازید و سپس خطوط پلی لاین را پاک کنید، با ریفرش کردن سورفیس، مجدداً سورفیس پاک خواهد شد. به این معنی که همیشه نیاز به یک سری نقاط یا خطوط توپوگرافی به عنوان تسکیل دهنده ی سورفیس خواهید داشت).

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.