ساخت ساب اسمبلی دلخواه با Subassembly Composer در Civil3D

Subassembly Composer نرم افزار مجزایی است که این امکان را به ما میدهد که بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، قادر به تولید انواع اسمبلی باشیم. این نرم افزار بر روی فایل نصب Civil3D 2013 موجود میباشد.

 

ظاهر کلی نرم افزار Subassembly Composer به صورت زیر میباشد.

 

شماره 1- Flowchart:
فوچارت بخش اصلی نرم افزار است که با آن اجزای ساب اسمبلی مورد نظر را میتوانیم به آن اضافه کنیم. این قسمت با بخش های دیگر نرم افزار در ارتباط است. برای مثال از قسمت شماره 2 (ToolBox) میتوانیم اجزای ساب اسمبلی مثل نقطه و خط را بکشیم و زیر فلوچارت اضافه کنیم. و پس از این کار در قسمت 3 (Properties) میتوانیم مشخصات این اجزا را تعریف کنیم. برای مثال مختصات نقاط یا طول خطوط را مشخص کنیم. و در نهایت در پنجره ی شماره 5 (Preview) ظاهر کلی ساب اسمبلی در حال ساخت را مشاهده خواهیم کرد.

 

شماره 2- Tool Box:
تولباکس یا جعبه ابزار قسمتی از نرم افزار است که اجزای قابل استفاده در ساخت ساب اسمبلی را در اختیار ما قرار میدهد. در این بخش انواع اشکال موجود از جمله نقطه و خط و کمان قابل ترسیم است. همچنین در لیست های موجود میتوانیم حالت If Else برنامه نویسی را هم به فلوچارت خود اضافه کنیم. یعنی به ساب اسمبلی ساخته شده، قابلیت تصمیم گیری در شرایط مختلف زمین بدهیم. در آموزش های بعدی به طور کامل تمام بخش های موجود در جعبه ابزار بررسی خواهد شد.

 

شماره 3- Properties:
قسمت Properties به ما امکان تغییر خصوصیات نقاط و خطوط اضافه شده به فلوچارت را میدهد.

 

شماره 4- Setting and Parameters:
قسمت تنظیمات و پارامترها دارای بخش های مجزا برای تعریف پارامترهای مختلف ساب اسمبلی میباشد. برای مثال در تب Packet Settings نامی برای ساب اسمبلی خود مشخص میکنیم که بعداز Import در لیست Civil3D Toolpallet نشان داده میشود. همچنین میتوان تصویری شماتیک به آن اضافه کرد که در کنار اسم آن نشان داده شود. یا برای مثال در تب Input/Output پارامترهای مختلفی را تعریف میکنیم(مثل Width و Depth) که کاربر نهایی میتواند در برنامه Civil3D آنها را به میل خود تغییر دهد. اصولاً قسمت Setting and Parameters اولین قسمتی است که برای شروع ساخت ساب اسمبلی از آن بهره میبریم.

 

شماره 5- Preview:

در قسمت Preview میتوانیم قبل از استفاده از ساب اسمبلی در Civil3D، شکل نهایی آن را مشاهده کنیم. همچنان که تغییراتی در Flowchart وارد میکنیم، در قسمت Preview میتوانیم این تغییرات را مشاهده کنیم.

برای ساخت یک ساب اسمبلی ابتدا اطمینان حاصل کنید که این نرم افزار را بر روی کامپیوتر خود نصب دارید. همانطوری که در شکل زیر میبینید پس از نصب Civil3D 2013 در Start Menu میتوانید آن را پیدا کنید.

 

روش کلی کار با Subassembly Composer بدین صورت است که:
ابتدا در این نرم افزار ساب اسمبلی مورد نظر خود را میسازیم و آن را Save میکنیم. و از نرم افزار Subassembly Composer خارج میشویم.
سپس به نرم افزار Civil3D میرویم و ساب اسمبلی ذخیره شده را Import میکنیم.
ساب اسمبلی ما به لیست Toolpallete اضافه میشود.
از اینجا مثل روش های قبلی آموزش داده شده به ساخت اسمبلی نهایی و استفاده ی آن در کریدور میپردازیم.

15 دیدگاه برای “ساخت ساب اسمبلی دلخواه با Subassembly Composer در Civil3D”

  1. دی لایت مورد نیازم رو با روش create subassembly frome polyline میسازم و به assembly اصلی اضافه میکنم ولی بصورت هوشمند خاکبرداری و خاکریز رو تشخیص نمیده و به اندازه طول ساخته شده امتداد پیدا میکنه و جاهایی به زمین نمیرسه و یا از زمین عبور میکنه
    آیا راهی هست که بشه این مشکل رو برطرف کرد ؟

    1. سلام. شما میتوانید از طریق استفاده از ساب اسمبلی‌های موجود و ترکیب آن با مقطعی که خود طراحی کردید این کار را انجام دهید.

  2. سلام مجدد و خسته نباشید خدمت اقای مهندس فرشاد منش
    من نقشه بردار پروژه راهسازی در اطراف مشهد هستم و برای تهیه مقاطع عرضی پروژه و محاسبه حجم نهایی و حجم کارکرد موارد تحت شمول بیشتری مورد نیاز هست که با هر یک از نرم افزارهایی که کار کردم یک نقیصه در اونها هست که بطور کامل موارد اجرایی پروژه ها رو تحت پوشش قرار نمی دهد لند دستکتاپ – سیویل تری دی و سی اس دی پی که میتونم به جرات بگم بین بقیه نرم افزار ها سی اس دی پی نقایص کمتری داره
    مشکل من اینجاست که در پروژه راهسازی شیب پاشنه ها در خاکبرداری تا ارتفاع 4 متر با شیب 1:1 و بعد اون با برم های 4 متری و با ارتفاع 10 متر به بالا با شیب 1.5:1 اجرا و همچنین در خاکریزی لایه های 95% با شیب 1:1.5 و زیر آن که راکفیل اجرا میگردد با شیب 1:2 میباشد و پروژه که شامل آیلند میانی دو باند سرعت و مجدد دو آیلند کناری و راه دسترسی کناری میباشد مابین هر کدام از باندها بایستی پاشنه خاکریزی مجزا گردد .

    1. سلام جناب اخوان. در زمینه‌ی ساخت اسمبلی مشکلی وجود دارد؟

  3. با سلام ضمن تشکر از سایت خوبتون
    میتونید آموزش کاملتری در مورد کار با Subassembly Composer بزارید ساب اسمبلی نصب شده روی سیستم من عملی انجام نمیده ممنون میشم

    1. یک آموزش ساخت اسمبلی در سایت موجود می‌باشد، ولی در مورد ساخت DayLight و موضوعی که شما با آن مواجه شده‌اید هنوز آموزشی نوشته نشده. به زودی در این زمینه کار خواهد شد. با تشکر.

      1. متشکرم از زمانی که برای پاسخ و رفع اشکال میگذارید
        من در مشهد زندگی میکنم آیا شخص یا موسسه ای رو میشناسید که در حد خودتون و حرفه ای بتواند آموزش یا رفع اشکال از مباحث سیویل بنماید .

        1. سلام. متاسفانه بنده اطلاعی ندارم. ولی حتماً موسسات معتبری در شهرتون هستند که این نرم افزار رو به خوبی آموزش دهند. البته بنده پیشنهاد میکنم با آموزش‌های آنلاین در همین سایت، یا سایت‌های مشابه به یادگیری نرم افزار Civil3D بپردازید و فکر میکنم 90% از سوالاتی که براتون پیش بیاد جوابش به صورت آنلاین در دسترس شما هست.

        2. جناب اخوان عزیز
          بنده این نرم افزار را از ورژن قدیم تا جدید در مشهد و بجنورد تدریس میکردم ولیکن به صراحت خدمتتان عرض مینمایم که دانش جناب آقای مهندس فرشادمنش و همچنین مطالب عنوان شده در سایت بسیار کامل و جامع بوده و اینجانب نیز بهره های فراوان از این مطالب برده و دانش خود را روز به روز بهینه مینمایم.
          به نظر بنده چنانچه جنابعالی آشنایی ضمنی با نرم افزار های Autodesk دارید برای آموزش و رفع اشکال به همین سایت بسنده نموده و سراغ کلاس خصوصی و صرف هزینه گزاف نروید.
          موفق و پیروز باشید

  4. با سلام
    ضمن تشکر از وقتی که میگذارید
    بنده برای محاسبه احجام یک تعریض خروجی که خیابان فرعی رو به جاده اصلی بین شهری وصل میکنه نیاز به یک ساب اسمبلی دارم که نصفه باشه به این منظور که لبه ی جاده اصلی به عنوان خط پروژه در نظر گرفته بشه و در اسمبلی فقط یکطرف آکس اسمبلی طراحی بشه.به طور کلی میخوام واسه کار اسمبلی نصفه طراحی کنم آیا آموزش این نوع اسمبلی رودارید در هر صورت اگه یه راهنمایی کنید ممنون میشم با تشکر فراوان.

    1. سلام. احتمالاً با طراحی یک اسمبلی یک طرفه(با همان روش معمول در طراحی اسمبلی) این کار را انجام داد. باید دقیقتر نوع اسمبلی ای که میخواید رو توضیح بدید یا فایلتون رو برام ارسال کنید.

  5. باسلام و خسته نباشی
    من با سیویل 2012 کار میکنم با پلی لاین یه اسمبلی ترسیم و هم به نقاط و هم به خطوط کد داده ام محل قرار گیری هم معین کرده ام شیبهای کنار هم گذاشته ام در کد گذاری دستور datum هم دادم ولی داخل لیست اسمبلی نیامده یک بار هم که ندونستم چطور امد شیبها در ترسیم اعمال نشده ممنون میشم که اشکال را بفرمایید یا مراحل ساخت اسمبلی با پلی لاین را تشریح کنید.

    1. سلام. شما یک پلی لاین را تبدیل به Subassembly کرده اید. در مرحله ی بعد میبایست توسط روش معمول یک اسمبلی بسازید(از ریبون و تب Home – سپس در بخش Create Design روی Assembly و سپس روی Create Assembly کلیک کنید.) و سپس ساب اسمبلی خود را به آن اضافه کنید. و در نهایت از اسمبلی کامل در طراحی خود استفاده کنید. در این حالت در لیست اسمبلی ها در Toolspace اسمبلی شما مشخص است.
      در صورتی که منظورتان این بود که “چرا ساب اسمبلی جدید در لیست Toolpalette ظاهر نمیشود؟” باید عرض کنم این کار ممکن نیست. ساب اسمبلی هایی که با پلی لاین میسازید به Toolpalette اضافه نمیشود. تنها میتوانید در یک فایل Dwg آن را ذخیره کنید. برای اضافه کردن ساب اسمبلی جدید به تول پلت، میبایست از نرم افزار Subassembly Composer استفاده کنید و فایل خروجی شما با پسوند PKT باشد.

  6. سلام.خسته نباشید. این نرم افزار توی دی وی دی سیویل وجود نداره. از کجا دانلود کنم؟ ممنون

    1. با توجه به سرعت اینترنت پایین در ایران و حجم بالای نرم افزار(5.8 گیگ)، بهتر است نرم افزار را خریداری کنید. بنده متاسفانه لینک مطمئنی برای دانلود در اختیار ندارم.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.