انجام یک پروژه راهسازی با Civil3D توسط شما

به پیشنهاد یکی از کاربران سایت، در این صفحه یک فایل نقاط به عنوان داده ی اولیه پروژه راهسازی برای دانلود قرار میدهیم. شما بازدید کننده ی محترم میتوانید این فایل را دانلود کرده و با کمک گرفتن از آموزش های سایت، یک بار تمام مراحل انجام پروژه راهسازی را انجام دهید. در صورتی که در مسیر انجام پروژه به مشکلی برخوردید از طریق کامنت سوال خود را مطرح کرده و پاسخ خود را دریافت کنید و از این طریق با نحوه ی کار با نرم افزار Civil3D و نحوه ی انجام پروژه راهسازی آشنا شوید. در نهایت پروژه ی نهایی خود را برای ما بفرستید و از بین پروژه های انجام شده، بهترین پروژه انتخاب و(در صورت تمایل با نام و نام دانشگاه محل تحصیل دانشجو) بر روی سایت قرار داده میشود.

نکاتی که برای انجام این پروژه باید در نظر داشته باشید:

– از نرم افزار Civil3D برای انجام این پروژه استفاده میشود. (ورژن 2012 یا جدیدتر)

– نقاط اجباری در زیر همین صفحه مشخص شده است ولی دانشجو میتواند از نقاط دلخواه خود برای انجام پروژه استفاده کند و واریانت های پیچیده تری را مورد بررسی قرار دهد(پروژه های پیچیده تر در انتخاب بهترین پروژه شانس بیشتری دارند.)

– صورت پروژه در زیر همین صفحه آورده شده است.(دانشجو میتواند صورت پروژه را پیچیده تر کند، برای مثال بندهایی از صورت پروژه مطرح شده توسط استاد دانشگاه خود را به آن اضافه کند).

– میتوانید پروژه را قالب یک فایل DWG ارسال کنید ، یا در صورتی که پروژه را به طور کامل انجام دادید، فایل های پروژه(فایل Word، Excel و …) را درقالب یک فایل ZIP به ایمیل سایت ارسال کنید.

اطلاعات پروژه:

دانلود فایل نقاط

نقاط اجباری:

X: 527625 Y: 3454290

X: 527307 Y: 3455120

X: 527092 Y: 3456015

صورت پروژه:

– از آیین نامه 161 (طرح هندسی راهها) استفاده شود.

– راه دو لاینه و اصلی

– انتخاب و ترسیم حداقل دو واریانت برای طرح مسیر و انجام پروژه روی واریانت مناسبتر(به تشخیص خود دانشجو و ذکر دلیل)

– استفاده از حداقل یک قوس کلوتئید

– ترسیم پروفیل طولی و مقاطع عرضی مسیر

– تخمین احجام پروژه و ترسیم منحنی بروکنر

– طرح روسازی راه

– متره و برآورد پروژه

19 دیدگاه برای “انجام یک پروژه راهسازی با Civil3D توسط شما”

  1. سلام دوستان ببخشید من یه سوال کوچیک داشتم خود این نقاظ اجباری رو چطور به نرم افزار بشناسونیم متلا بگیم نقطه اول اینه x=526657,y=667788

    که بعد به وسیله این نقاط مسیر مشخص بشه ممنونم

  2. البته میدونم وقت گیره گزارش نوشتن. ولی اگه بشه خیلی عالی میشه

  3. سلام! به کاربران و زحمتکشان این سایت. مهندس لطفا اعلام کنید گزارش کار هم بچه بنویسن و بفرستند و شما برای دانلود بزارید همراه با فایلشون. با تشکر

    1. این بستگی زیادی به همکاری کاربران دارد. شما میتونید خودتون پیش قدم بشید در این کار و از روند انجام پروژتون یک گزارش بنویسید تا به عنوان نمونه روی سایت قرار داده شود. بنده به زودی روی این صفحه به این موضوع اشاره میکنم. با تشکر از پیشنهادتون.

  4. سلام و خسته نباشید به تمام دوستان و مهندسین گرامی

    واقعا این بهترین پبج مهندسی هست که تا به حال دیده ام . تشکر میکنم از شما مهندس و معلم گرانبها با ارزوی موفقیت و سر بلندی .

  5. سلام-ضمن سپاس، هرچه تلاش کردم فایل نقاط دانلود نشد-با احترام

  6. آخه برای اینکه بخوام کمان بزنم تا خط شکسته ها رو رسم کنم باید نقشه ای که دستمه مقیاسش با عددی که بدست میارم یکی باشه دیگه! درسته؟ مثلا برای پیدا کردن Lmin وقتی دلتا اچ رو تقسیم بر ای میکنم ضربدر 1/1800 هم میشه و عددی که بدست میاد اینه: 6.94 cm خب الان وقتی میخوام کمان به طول ال مین رسم کنم باید نقشه هم مقیاسش 1/1800 باشه! متوجه سوالم شدین؟
    خیلی ممنون

    1. تنها برای ترسیم “روی کاغذ” نیاز هست که در 1/1800 ضرب کنید. وقتی با اتوکد کار میکنید، نیازی به این تغییر Scale نیست. برای مثال Lmin رو که آوردید 6.94 سانتیمتر، من مجدد ضربدر 1800 میکنم. مقدار 124.92 متر طول واقعی Lmin هست. حالا در اتوکد، بدون هرگونه تغییر Scale دستور ترسیم خط رو میزنم و برای طول خط، مقدار 124.92 متر رو وارد میکنم و با طول واقعی ترسیم میکنم. همه ی ابعاد با هم همخونی دارند و مشکلی نیست. در نهایت در زمان پرینت، Scale رو تنظیم میکنم.

  7. سلام و خسته نباشید خدمت همه کسانی که دارن توی این سایت زحمت میکشن واقعا خیلی ممنون یه سوالی داشتم:
    من یه پروژه راه دارم انجام میدم که فایل کدشو دارم و نمیدونم چه مقیاسی داره میخوام مقیاسش رو روی 1/1800 بیارم یا حداقل بدونم خودش چه مقیاسی داره اما نمیدونم اینکارو بادستور scale میشه انجام بدم یا خیر ممنون میشم کمکم کنید 🙂

    1. نرم افزار Civil3D در بعد پلان MultiScale به حساب می آید. شما نیازی به تغییر Scale فایلتون یا استفاده از دستور Scale ندارید. تنها بعداز اتمام مراحل انجام پروژه و در زمان پرینت، با توجه به کاغذی که فایل را روی آن پرینت میگیرید، میبایست Scale را برای پرینت تنظیم کنید.

  8. مهندس ارتفاع نقاط اجباری ها چقدره؟چون موقع وارد کردن ارتفاع هم میخواد ضمن اینکه تو رسم خط پروزه مهمه.اولی نقطه مبدا یا شروع هستش دومی نقطه اجباری سومی مقصد درسته؟

    1. ارتفاع نقطه ی ابتدا و انتها دقیقاً منطبق با سطح زمین درنظر گرفته شود. نقطه ی میانی با توجه به پروفیل طولی و شیب مسیر مشخص شود.

  9. سلام مهندس

    طول مسیر طراحی چقدر باشد؟

    یا مسیری باشد که از 3 نقطه اجباری بگذرد؟

    1. طول مسیر بستگی به واریانتی که درنظر میگیرد دارد که باید از سه نقطه اجباری عبور کند.

  10. مهندس خیلی ممنون که پیشنهاد کاربران را ارزش دادین.فقط یکی دوتا سوال تو ذهنم هست.راه چند لاینه باشه؟اصلیه یا فرعی؟

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.