محاسبه حجم خاک در گودبرداری توسط نرم افزار Civil3D

در قسمت اول آموزش، طی چند مرحله ی ساده، روش بدست آوردن اختلاف دو سطح را بررسی میکنیم.

سطح 1 : زمین اصلی یا EG

سطح 2 : مستطیلی که با پلی لاین ساخته شده است، به تراز مشخص

در قسمت دوم آموزش، یک سطح با شیب 2 به 1 در اطراف گودال میسازیم و کل حجم خاکبرداری را بدست می آوریم. شکل زیر پس از رندر کردن شکل نهایی در قسمت View بدست آمده است. سطح مستطیلی در این محاسبات همچنین دارای شیب 5% است.

گودبرداری در Civil3D

مطالعه این آموزش تنها از طریق خرید اینترنتی و دانلود فایل PDF ممکن میباشد.

لینک آموزش

21 دیدگاه برای “محاسبه حجم خاک در گودبرداری توسط نرم افزار Civil3D”

  1. سپاس از فایل آموزشی
    ببخشید برای محاسبه حجم خاکریزی برای خاکریز دور استخرذوزنقه ای که ارتفاع خاکریز0.3متر، عرض خاکریز 2متر وبا شیب %1.5 برسه به سطح زمین در قسمت grading این فاصله دومتر رو چطور میشه وارد کرد؟رقوم ارتفاعی خاکریز هم موجودوعددثابتی هست.دیواره خود استخر هم شیب 1.5% داره.

    1. در صورتی که رقوم ارتفاعی خاکریز موجود باشد، میتوانید یک سورفیس از این نقاط بسازید، سپس با استفاده از قابلیت Comparison که در آموزش توضیح داده شده، اختلاف حجم آن با زمین اصلی را بدست بیاورید. در نهایت توسط استفاده از قابلیت Boundary محدوده ی مورد نظر خود را(عرض 2 متر) با خطوط پلی لاین آتوکد ترسیم کنید و به عنوان Boundary به سورفیس خود اضافه کنید تا تنها در همان قسمت اختلاف حجم محاسبه شود.

      1. سپاس.
        یعنی مرز که باعرض 2 متر مشخص کردم رو به عنوان feature line تعریف کنم که با شیب 1.5 در قسمت grading به سطح زمین برسه؟میشه دو تا مرز انتخاب کنم و به عنوان breakline اضافه کنم؟
        چون هدف اینه که حجم خاکریزی اون قسمتی که با شیب 1.5 به سطح زمین میرسه رو حساب کنه.
        نکته دوم اینکه من چطور خاکریزی قسمت مرکزی رو حذف کنم؟من فقط میخام قسمت دور تا دور استخر با عرض 2متر رو حساب کنم.

  2. سلام مهندس خسته نباشید فایلتون رو دانلود کردم ممنون کاربردی بود فقط دو تا سوال داشتم :
    1.برای 100 درصد رو چه جوری باید به نرم افزار معرفی کنیم ؟؟
    2.اگه بین ترانشه برم هم داشته باشیم این برم ها رو به چه روشی باید به گریدینگ معرفی کنیم ؟؟

  3. سلام و خسته نباشید.
    توی سیویل 2015 وقتی میخوام از کارم save as به نسخه های پایین تر بگیرم دچار مشکل میشه و اینکار رو انجام نمیده
    شما میدونید این مشکل چطور قابل رفعه؟
    ممنون و سپاسگذار

    1. سلام. نرم افزار Civil3D قابلیت ذخیره به ورژن های قبلی خود را ندارد. این موضوع بیشتر به این علت هست که بسیاری امکانات جدید در هر ورژن از نرم افزار اضافه میشود، که در ورژن های قبلی موجود نمیباشد. گزینه ی Save As برای ذخیره به ورژن های پایین تر، تقریباً بدون کاربرد هست.

  4. سلام.سطح اولیه رو دارم سطح ثانویه رو هم زدم و مشترکن هم الاینمنت زدم سمپل لاین هم باسشون زدم.مقطع عرضی هم زدم.حالا میخام از کف کانال به صورت شیبداردیواره ها ۷به۱باشه و هر هفت متر ۲ متر هم برم(عقب نشینی کنه)چکار کنم

    1. قبل از سمپل لاین و زدن مقطع عرضی، ابتدا باید شکل مقطع عرضی خود را مشخص کنید(مبحث اسمبلی و کریدور.) و بایستی از طریق Toolpalette شکل مقطع عرضی دلخواه خود را بسازید.

  5. ببخشید چطوری باید سرپیچ شیب جاده رو یکطرفه کنم؟منظورم e%.میخوام مسیر مستقیم با شیب I% باشه .سر پیچ هم با شیب e %.ممنون میشم پاسخ بدین.بابت سایت بسیار خوبتونم تشکر میکنم.خیلی کمکم کرد.واقعا دستتون درد نکنه.موفق باشید

    1. برای تعیین شیب(دور) در قوس ها به آموزش محاسبه دور مراجعه کنید. توجه داشته باشید دور را باید در مراحل اولیه و بعداز ترسیم الاینمنت اعمال کنید.

      برای شیب عرضی، در موقع ساخت اسمبلی میتوانید شیب عرضی مقطع جاده را مشخص کنید. در Properties یک اسمبلی میتوانید شیب عرضی را تعیین کنید.

  6. باسلام.
    ببخشید درصد تورم و درصد انقباض خاک رو چطور باید به نرم افزار معرفی کنم؟

    1. در قسمت Compute Materials روی علامت مثبت در کنار Material List کلیک کنید. درصد تورم و انقباض را با تغییر Cut Factor و Fill Factor تغییر دهید.

  7. با سلام ببخشید اینقدر مزاحم شما میشم شیب 1000 در حالت عمودی و 1 در حالت افقی نرم افزار قبول نمیکنند اگر امکان داره بیشتر توضیح دهید

    1. برای ایجاد شیب باید از گریدینگ استفاده کنید. شما به چه صورتی شیب رو وارد میکنید؟

  8. با سلام و خسته نباشید. بعد از ساختن surface حجمی مربوط به اختلافها یک surface به شکل سطح گودبرداری و دارای توپوگرافی سطح مبنا به فاصله زیادی زیر سطح مبنا ایجاد میشود که با جابجا کردن آن مقادیر حجم عملیات خاکی هم تغییر میکند. متوجه نقش و تعریف آن نمیشوم

  9. با سلام و خسته نباشید ببخشید چطور می توان فایل را سه یعدی کرد که سطح زمین (EG) نباشد اگر مکان داره میخواستم یک فایل برای شما بفرستم

  10. با سلام و خسته نباشید برای بدست اوردن حجم در خاکبرداری مقدار شیب2به 1 به چه معنی است

    1. شیب 2 به 1 که در نرم افزار به صورت 2:1 نمایش داده میشود یعنی شیب ضلع سوم مثلث قائم الزاویه ای که ضلع افقی آن 2 متر و ضلع عمودی آن 1 متر باشد.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.