ایجاد مسیر راه یا الاینمنت

Youtube link: http://www.youtube.com/watch?v=eJaesnOFQ5s&t

دانلود فایل آموزش ساخت الاینمنت

فایل بالا را دانلود کرده و در نرم افزار Civil 3D بارگذاری کنید. در این فایل یک واریانت که با دستور PL ترسیم شده است داریم که در ادامه آن را تبدیل به الاینمنت یا مسیر راه میکنیم.

variant

 

ابتدا روی خط قرمز رنگ کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس با فشردن کلید Delete در کیبرد، آن را پاک کنید. این خط اولیه ای بود که در آموزش واریانت ترسیم کرده بودیم و با خط سبز رنگ که شکستگی های کمتری دارد جایگزین شد. حال از طریق تب Home در ریبون گزینه ی Alignment را پیدا کنید و از لیست موجود در آن روی Create Alignment from object کلیک کنید.

createalignmentfromobject

 

نشانگر ماوس به شکل یک مربع، آماده به انتخاب واریانت است. مطابق شکل روی واریانت کلیک کنید و یک بار کلید Enter را بفشارید.

selectthefirstlinearcpolyline

 

پس از فشردن Enter، یک فلش روی واریانت نمایان میشود و جهت پیش فرضی را برای مسیر پیشنهاد میدهد. در این مثال مسیر پیشنهادی از نقطه A به سمت نقطه B است. پس در صورتی که قصد تغییر جهت الاینمنت را داشته باشیم قبل از Enter با یک بار فشردن کلید R در کیبرد و سپس فشردن Enter، جهت الاینمنت را تغییر میدهیم و یا تنها با یک بار فشردن Enter به مرحله ی بعد میرویم.

direction

 

در پنجره Create Alignment from Objects مطابق شکل یک نام برای مسیر انتخاب کنید(کادر قرمز.) سپس مطابق کادر آبی رنگ، گزینه Major and Minor only را برای لیبل مسیر انتخاب کنید. مقدار شعاع پیش فرض را به 300 متر تغییر دهید. بررسی کنید دو گزینه ی Add curves between tangents و Erase existing entities تیک خورده باشند. روی Ok کلیک کنید تا  الاینمنت ساخته شود.

createalignmentfromobjects-window

 

الاینمنت ساخته شد و به جای شکستگی در واریانت قوسهای ساده ای جایگزین شد.

alignment-ready

8 دیدگاه برای “ایجاد مسیر راه یا الاینمنت”

  1. سلام چطوری توی قسمت های مختلف مسیر میشه سرعت های مختلف تعریف کرد؟مثلا الان تو مسیرم یه قوس با سرعت طرح ۱۰۰ نمیخوره ولی با ۸۰ درست میشه.

    1. سلام. روی الاینمنت کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس کلیک راست کرده و به Alignment Properties بروید. مطابق شکل زیر در تب Design Criteria می‌توانید سرعت‌های متفاوتی به الاینمنت و مسیر بدهید.

      تغییر سرعت در طول مسیر

    1. شما حتی قبل از ساخت سورفیس هم میتوانید الاینمنت را ترسیم کنید. اگر فایلتون هنوز قابل ترسیم الاینمنت نیست به ایمیل سایت ارسال کنید برای بررسی.

  2. سلام مهندس جان .ی سوال داشتن ک میخواستم راهنماییم کنین مهندس جان مشکلم تو تعریف مسیر به برنامه هستش موقعی ک defline from object کلیک میکنم مسیر را میخواد مسیر اولی انتخاب میکنم بعد قوس بعد ک میخوای مسیر دومو اوکی کنی نمیشه نمیدونم چرا اصلا مسیر بعدی خط چین نمیشه در کل باید دو تا مسیر با ی قوس خط چین بشه اولی با قوس خط چین میشه اگه مسیر بعدی رو کلیک کنی قوس از خط چین در میاد چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین 

    1. سوالتون رو متوجه نشدم. اگر ممکن هست مجدد توضیح دهید.
      برای ترسیم الاینمنت، شما یه خط پلی لاین پیوسته را تبدیل به مسیر میکنید. فقط باید یک قطعه پیوسته از خط باشد. به همین علت از پلی لاین استفاده میکنیم.

  3. سلام مهندس یه سوال
    وقتی روی alignment لبیل می زنیم روی طول تانژات ها سه گزینه مینویسه یکی که طول تانژانت دومی کیلومتراژه ولی سومی رو من نفهمیدم چیه که با حرف لاتیت A موجوده میشه راهنمایی کنید

    1. فکر میکنم منظورتون دلتا هست. دلتا مقدار زاویه ی بین شکستگی الاینمنت منهای 180 را مشخص میکند.(یا همان مقدار زاویه ی بیرونی شکستگی در مسیر)

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.