نحوه آماده سازی پلان و پروفیل راه برای خروجی و پرینت – قسمت دوم

برای شروع این فایل را دانلود کنید.
پسورد: www.omran-omran.com

 

پس از دانلود فایل بالا آن را در یک فولدر جداگانه ذخیره کنید. مثلاً میتوانید از نام فایل برای فولدر استفاده کنید(Plan Production-View Frames-Create) . در پایان این آموزش 5 فایل جدید در کنار فایل اولیه ساخته خواهد شد که همان شیت های آماده ی پرینت خواهند بود.

فایل DWG بالا را در Civil3d بارگذاری کنید. این فایل، فایل نهایی آموزش قبل است. در قسمت قبل فریم ها را آماده کردیم. حال از طریق ریبون، تب Output و پنل Plan Production گزینه ی Create sheets را انتخاب کنید.

از تب Output و پنل Plan Production گزینه ی Create sheets را انتخاب کنید
از تب Output و پنل Plan Production گزینه ی Create sheets را انتخاب کنید

 

در پنجره ی باز شده، مطابق شکل در قسمتی که با کادر سبز مشخص شده میتوانید با انتخاب گزینه ی Selection، فقط تعدادی از فریم های ایجاد شده از آموزش قبل را انتخاب کنید. یا اینکه میتوانید مثل ما گزینه ی پیشفرض ALL را انتخاب کنید تا civil3d از تمام فریم ها برای شیت بندی استفاده کند. در کادر قرمز رنگ شکل زیر سه انتخاب دارید. گزینه ی اول Number of… است که با این گزینه برای هر شیت، یک فایل جداگانه خواهد ساخت(محل ذخیره ی فایل همان فولدر بالا خواهد بود). با انتخاب گزینه ی دوم civil3d فقط یک فایل جدید خواهد ساخت و تمام شیت ها را در آن قرار خواهد داد. و گزینه ی سوم تمام شیت ها را در فایل موجود ذخیره میکند. در مستطیل آبی میتوانید با انتخاب North فلش شمال در نقشه را با جهت شمال مسیر که در هر فریم تغییر میکند، هماهنگ کنید. یا میتوانید از گزینه ی None استفاده کنید و این فلش را حذف کنید. پیشنهاد میشود مشخصات خود را مطابق شکل زیر تنظیم کنید. گزینه ی Next را بزنید.

تنظیمات تعداد صفحات و نوع ذخیره و شیت بندی
تنظیمات تعداد صفحات و نوع ذخیره و شیت بندی

 

در قسمت Sheet set تنظیمات را مطابق شکل انجام دهید. در این فایل sheet set قبلی نداریم، به همین دلیل New Sheet Set را انتخاب کردیم. محل ذخیره ی فایل ها را بررسی کنید. برنامه همان مسیر فولدر بالا را انتخاب میکند که ما این پیش فرض را تغییر نمیدهیم. روی Next کلیک کنید.

تنظیمات را مطابق شکل انجام دهید. از مسیر فولدر مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
تنظیمات را مطابق شکل انجام دهید. از مسیر فولدر مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

 

در قسمت بعدی مطابق شکل به کادر قرمز توجه کنید. میتوانید شروع مسیر را با شروع پروفیل طولی یکی کنید. چون به هر حال انطباق مسیر و پروفیل طولی در طول مسیر بهم میخورد. ما میتوانیم یک نقطه ی قطعی را از بین نقطه ی شروع، نقطه ی میانی یا نقطه ی پایان انتخاب کنیم تا در آن نقطه مسیر و پروفیل بر هم منطبق باشند. ما گزینه ی اول را انتخاب میکنیم.  بقیه ی قسمتهای این بخش مربوط به استایل ها میشود که آن را با مشخصات پیش فرض رها میکنیم. روی Next کلیک کنید.

در قسمت Align Views گزینه ی اول را انتخاب کنید.
در قسمت Align Views گزینه ی اول را انتخاب کنید.

 

در قسمت Data References مطابق شکل میتوانید اجزای مختلف پلان یا پروفیل را به آن اضافه کنید تا در شیت نهایی نمایان شود. مشخصات پیشفرض را بدون تغییر بگذارید و روی Create Sheets کلیک کنید.

در صورت نیاز جزئیات نقشه را اضافه یا کم کنید.
در صورت نیاز جزئیات نقشه را اضافه یا کم کنید.

 

فایل نیاز به ذخیره شدن دارد. روی Ok کلیک کنید.

روی Ok کلیک کنید
روی Ok کلیک کنید

 

وقتی نشانگر ماوس به شکل + درآمد روی یک قسمت خالی از صفحه کلیک کنید تا فریم ها ترسیم شوند. چون انتخاب ما در اولین پنجره ی تنظیمات، ترسیم شیت ها در یک فایل جدید بود، شکل ترسیم شده ای در تصویر مشاهده نخواهید کرد. مثل شکل زیر پنجره ی Progress ترسیم را خواهید دید.

ایجاد شیت ها در فایل های جدید
ایجاد شیت ها در فایل های جدید

 

همانند شکل، 5 فریمی که در آموزش قبلی ساخته بودیم، اکنون به صورت 5 فایل مجزا و 5 شیت ساخته شده است. روی هر کدام از شیت ها کلیک کنید و شیتهای ترسیم شده را بررسی کنید.

شیت های ترسیم شده در پنجره ی پاناروما مشخص است
شیت های ترسیم شده در پنجره ی پاناروما مشخص است

 

در شکل زیر یک نمونه شیت ترسیم شده مشخص است. همانطور که میبینید در پایین صفحه پروفیل طولی و در بالا پلان راه را داریم. نقطه ی شروع مسیر در پلان بالای شیت دقیقاً منطبق با ابتدای پروفیل طولی میباشد. میتوانید با ترسیم یک خط عمود این موضوع را امتحان کنید. همچنین نقطه ی شروع مسیر با یک برش عمود بر مسیر (توده ی تیره رنگ) مشخص شده است. این یکی از matchline ها میباشد که تنظیمات آن را در آموزش قبل انجام داده بودیم. حال میتوانیم از هر شیت به طور جداگانه پرینت بگیریم.

نمونه ی یک شیت ترسیم شده در civil3d
نمونه ی یک شیت ترسیم شده در civil3d