اختصاص تراز سورفیس، به هر ورتکس پلی لاین Civil3D

برای شروع این فایل را دانلود کنید.
پسورد: www.omran-omran.com

 

فایل feature_to_3dpoly.dwg را در Civil3D بارگذاری کنید. فایل شامل یک سورفیس به همراه خطوط توپوگرافی میباشد. یک مربع و یک چند ضلعی که با خطوط پلی لاین ترسیم شده است، نیز بر روی سورفیس مشخص است. میخواهیم در مرحله اول این خطوط پلی لاین را به فیچرلاین تبدیل کنیم. با این کار تراز هر یک از تقاطع های تشکیل دهنده ی این شکلها (یا همان Vertex  های این شکل ها)، تراز همان نقطه ی سورفیس موجود را به خود میگیرد. سپس در مرحله ی بعد، خطوط فیچرلاین موجود(که تراز سورفیس را گرفته است) به خطوط تری دی پلی لاین تبدیل میکنیم.

پلان شامل پلی لاین

 

برای تبدیل این خطوط پلی لاین به فیچر لاین مطابق شکل زیر از تب Home در ریبون، روی Feature Line و سپس روی Create Feature Lines from Objects کلیک کنید تا شکل نشانگر ماوس به یک مربع کوچک تغییر شکل دهد.

تبدیل پلی لاین به فیچرلاین

 

حال مربع و چندضلعی موجود در فایل را انتخاب(Select) کنید و سپس یک بار Enter بزنید.

select کردن پلی لاین ها برای تبدیل به Feature Line

 

در پنجره ی Create Feature Lines مطابق شکل زیر، تیک Assign elevations را بگذارید. در صورتی که فایل شما شامل سورفیس نباشد، این گزینه فعال نخواهد بود.سایر جزئیات را مطابق شکل کنترل کنید و روی Ok کلیک کنید.

اضافه کردن ارتفاع به فیچرلاین

 

در پنجره ی بعدی تیک Insert intermediate grade break points را بردارید. در صورتی که این گزینه فعال باشد، در میان هر پاره خط چندیدن نقطه ی جدید تشکیل میشود و بعداز تبدیل این خطوط به 3dpolyline هر خط موجود به چندین خط شکسته تبدیل میشود. و این با هدف ما در این آموزش مغایرت دارد. در این آموزش ما قصد داریم که تنها در ورتکس های موجود تراز ارتفاعی سورفیس را داشته باشیم. جزئیات باید مطابق شکل زیر باشد. سپس روی Ok کلیک کنید.

حذف ارتفاع های میانی

 

هر نقطه ی تقاطع در دو شکل موجود، تراز سورفیس را گرفته است. میتوانید این موضوع را با نگه داشتن ماوس روی هر ورتکس در پایین صفحه مشاهده کنید. حال برای تبدیل فیچرلاین های بدست آمده به 3DPolyLine آنها را مطابق شکل انتخاب کنید. و دستور Explode را تایپ کرده و Enter بزنید. شکل های ما به خطوط 3DPoly تبدیل شده و دارای تراز سورفیس موجود میباشند.

تبدیل فیچرلاین به تری دی پلی لاین

2 دیدگاه برای “اختصاص تراز سورفیس، به هر ورتکس پلی لاین Civil3D”

  1. با عرض سلام وخسته نباشید وبا تشکر از زحمات شبانه روزی جنابعالی
    استاد یک سئوال داشتم از خدمتتون، چطور یک پلی لاین را با ارتفاع های ورتکسشان که دارد می توان یکجا دومتر پایین ویا بالا شیفت داد. یعنی ارتفاعهایی که روی پلی لاین وجود دارند همگی -2 متر ویا+2 متر شیفت پیدا کنند.
    باتشکر

    1. سلام. البته خطی که هر ورتکسش یک ارتفاع داشته باشه 3DPolyLine خواهد بود. برای تغییر ارتفاع کل نقاط به یک میزان، من کاری که میکنم همیشه بدین صورت هست که: یک پلی لاین جدید ترسیم میکنم و یک ارتفاع بهش میدم. مثلاً منهای پنج متر. بعد نقطه ی ابتدای 3DPolyLine رو میگیرم و Move میکنم روی یک ورتکس این خط. اینطوری کل ورتکسها پنج متر تغییر ارتفاع میدن.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.