روش ساخت Assembly (آموزش پیشرفته)

در آموزش های قبل طریقه ی ساخت Assembly به گونه ای دیگر توضیح داده شده است. هم از روش قبل و هم از این روش، میتوانید Assembly بسازید. این آموزش جدید فقط به عنوان پیشنیاز برای چند آموزش حرفه ای تر که ادامه خواهید دید، نوشته شده است.

 

فایل این آموزش را دانلود کنید.

 

 

روش ساخت خط مرکزی اسمبلی(Assembly Baseline) :

ابتدا از طریق ریبون، تب Home را انتخاب کنید. سپس از پنل Create Design، روی Assembly کلیک کنید و Create Assembly را انتخاب کنید.

روش ساخت اسمبلی - خط مرکزی baseline
روش ساخت اسمبلی – خط مرکزی baseline

 

در پنجره ی باز شده، در قسمت Name مشابه شکل یک اسم برای Assembly تایپ کنید. برای مثال : First-Assembly

سپس روی Ok کلیک کنید.

در پنجره ی باز شده، در قسمت Name مشابه شکل یک اسم برای Assembly تایپ کنید. برای مثال : First-Assembly
در پنجره ی باز شده، در قسمت Name مشابه شکل یک اسم برای Assembly تایپ کنید. برای مثال : First-Assembly

 

نشانگر ماوس به شکل کاراکتر مثبت در می آید. روی یک نقطه در صفحه کلیک کنید تا خط مرکزی اسمبلی ترسیم شود.

روی یک نقطه در صفحه کلیک کنید تا خط مرکزی اسمبلی ترسیم شود
روی یک نقطه در صفحه کلیک کنید تا خط مرکزی اسمبلی ترسیم شود

 

اضافه کردن اجزای Assembly با استفاده از Toolpalettes :

 

مشابه شکل مجدداً از طریق ریبون و تب Home ، گزینه ی Toolpalettes را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.(با مربع قرمز در شکل مشخص است)

toolpalettes را باز کنید
toolpalettes را باز کنید

 

همانطور که در شکل زیر مشخص است، Toolpalettes نیاز ما برای ساختن انواع قسمتهای یک مقطع عرضی را برآورده میکند. سمت چپ تول پلت که با مستطیل قرمز مشخص شده است، تب های مختلفی است که در آن قسمت های مختلف مقطع عرضی را برداشت خواهیم کرد.

روی محدوده سمت چپ Toolpalettes که با مستطیل آبی مشخص شده است کلیک راست کنید.

toolpalettes مرجع اشکال مختلف برای قسمت های مقاطع عرضی راه در civil3d
toolpalettes مرجع اشکال مختلف برای قسمت های مقاطع عرضی راه در civil3d

 

پس از کلیک راست روی نوار سمت چپ آن مشابه شکل لیستی باز میشود. از لیست Civil Metric Subassemblies را انتخاب کنید یا اطمینان حاصل کنید که از قبل این گزینه انتخاب شده باشد.

از متریک بودن Toolpalettes اطمینان حاصل کنید.
از متریک بودن Toolpalettes اطمینان حاصل کنید.

 

روی تب Lane کلیک کنید. و لیست را بالا پایین کرده و GenericPavementStructure را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

انتخاب یک خط مسیر یا Lane برای ساخت اسمبلی
انتخاب یک خط مسیر یا Lane برای ساخت اسمبلی

 

پس از انتخاب Lane مورد نظر، پنجره ی مشخصات آن باز میشود. ما طبق شکل زیر با محدوده ی مربع قرمز شکل زیر سر و کار خواهیم داشت. توجه کنید مشخصه Side آن Right است. یعنی خط مسیر ما در سمت راست خط مرکزی ترسیم خواهد شد. قسمتی که با مستطیل آبی مشخص شده است را به 3.5 تغییر دهید. با اینکار عرض یا Width مقطع عرضی را در یک سمت 3.5 متر مشخص کرده ایم.

مشخصات خط مسیر انتخابی را میتوانید تغییر دهید.
مشخصات خط مسیر انتخابی را میتوانید تغییر دهید.

 

نشانگر ماوس را روی مربع خط مرکزی برده و کلیک کنید.

نشانگر ماوس را روی مربع خط مرکزی برده و کلیک کنید.
نشانگر ماوس را روی مربع خط مرکزی برده و کلیک کنید.

 

پس از کلیک ماوس شکل زیر ترسیم میشود. حال به همین صورت قسمتهای دیگر مقطع عرضی را ترسیم میکنیم.

خط مسیر سمت راست در Civil3D ترسیم شد.
خط مسیر سمت راست در Civil3D ترسیم شد.

 

حال مجدداً از طریق Toolpalettes و از تب Basic شانه ی خاکی Basic Shoulder را انتخاب کنید. و بدون تغییر دادن مشخصات، آن را در کنار Lane ترسیم شده، ترسیم کنید. برای اینکار کافیست نشانگر ماوس را روی نقطه ی راست و بالای Laneی که در قسمت قبل ترسیم کردیم گرفته و کلیک کنید.

انتخاب شانه ی خاکی از طریق تب Basic
انتخاب شانه ی خاکی از طریق تب Basic

 

نقطه ای که باید کلیک میکردید تا شانه ترسیم شود، در شکل زیر مشخص است. توجه داشته باشید در صورتی که یک قسمت را اشتباه ترسیم کردید، میتوانید روی شکل مورد نظر(در اینجا مثلاً شانه ی خاکی) کلیک راست کرده و گزینه ی Move را انتخاب کنید. و سپس روی نقطه مورد نظر از Lane برای مثال، کلیک کنید. این نوع Move با دستور Move در اتوکد تفاوت دارد و برای جابجا کردن در ساخت Assembly فقط باید به این طریق از دستور Move استفاده کرد. این موضوع در مورد دستور Copy و Mirror هم صادق است.

شانه ی خاکی در civil3d
شانه ی خاکی در civil3d

 

از همان تب Basic اینبار Basic Side Slope Cut Ditch را انتخاب کنید. آن را به انتهای شانه ی خاکی، و روی دایره ی کوچک قرمز رنگ که در شکل قبل مشخص است متصل کنید.

افزودن ditch و خط اتصال به زمین
افزودن ditch و خط اتصال به زمین

 

شکل نهایی به صورت زیر است. در مقاطع عرضی که در آینده ترسیم خواهد شد، BasicSideSlopeCutDitch در سمت راست مقطع عرضی ما یک آبرو ترسیم خواهد کرد. و در ادامه با یک خط شیبدار کناره های جاده را قطع خواهد کرد. که با توجه به نوع Surface و زمین ممکن است Cut اتفاق بیافتد یا Fill داشته باشیم.

سمت راست خط مرکزی ترسیم شد.
سمت راست خط مرکزی ترسیم شد.

 

برای ترسیم سمت چپ مقطع کافیست تمام اجزایی که برای سمت راست ترسیم کردیم را انتخاب نموده(غیر از خط مرکزی) و سپس روی آن کلیک راست نموده و Mirror را انتخاب کنید. سپس روی خط مرکزی کلیک کنید تا نسبت به آن Mirror شده و مقطع ما کامل شود. در سه شکل زیر این مراحل مشخص شده است.

نحوه Mirror کردن سمت راست به سمت چپ. همه ی اجزا را انتخاب کنید. غیر از خط مرکزی
نحوه Mirror کردن سمت راست به سمت چپ. همه ی اجزا را انتخاب کنید. غیر از خط مرکزی

 

پس از انتخاب اجزا سمت راست، روی خط مرکزی کلیک کنید.

پس از انتخاب اجزا سمت راست، روی خط مرکزی کلیک کنید.
پس از انتخاب اجزا سمت راست، روی خط مرکزی کلیک کنید.

 

Assembly به طور کامل ترسیم شد.

Assembly به طور کامل ترسیم شد.
Assembly به طور کامل ترسیم شد.

 

توجه داشته باشید پس از Mirror کردن، تغییراتی که در سمت راست Assembly ایجاد میکنید ربطی به سمت چپ آن نخواهد داشت و آن را تغییر نمیدهد. این اجزا اکنون کاملاً از هم مجزا میباشند.

 

12 دیدگاه برای “روش ساخت Assembly (آموزش پیشرفته)”

  1. سلام. شما گفتین روی یک نقطه(برای مثال در کنار پروفیل طولی) کلیک کنید تا خط مرکزی اسمبلی ترسیم شود. ولی فایل این آموزش اصلا پروفیل طولی نداره. بعد میگین نشانگر ماوس را روی مربع خط مرکزی برده و کلیک کنید ولی خط مرکزی که من ساختم، اصلا مربع نداره و یه دایره ساده هست.
    مطمئنین فایل آموزش رو درست گذاشتین؟؟؟؟؟؟

    1. ممنون از تذکر شما. متن آموزش تصحیح شد. بقیه موارد در آموزش صحیح هست. در دو ورژن از نرم افزار بررسی شد، در مرکز خط سنترلاین برای ساخت اسمبلی یک مربع کوچک مشخص هست.

  2. سلام
    لطفا در مورد اسمبلی برای بزرگراه 4 خطه جدا شده توضیح بدید.میانه رو باید چطور در اسمبلی رسم کنم؟

    1. پیشنهاد میکنم از طریق Toolpalettes یک مدل اسمبلی از پیش ساخته(دارای اسمبلی Divided Highway میباشد) انتخاب کنید و اجزای آن را بررسی کنید. همچنین با کمی تغییر میتوانید از همان اسمبلی پیش ساخته در پروژه خود استفاده کنید.
      به هر حال برای ساخت قسمت میانه بزرگراه جدا شده باید از Linkها در Toolpalettes استفاده کنید.

  3. با سلام
    در مدلی که خودم ساختم در قسمت ساخت سورفیس برای کریدور وقتی رو قسمت Add Automatically کلیک راست میکنم گزینهDaylight موجود نیست میخاستم ببینم مشکل کار از کجاست؟
    با تشکر

    1. شما احتمالاً از یک ساب اسمبلی خاص استفاده کرده اید که کد Daylight را دارا نمیباشد. توجه داشته باشید که در موقع ساخت اسمبلی و اتصال دادن ساب اسمبلی ها، هر یک از ساب اسمبلی ها دارای یک سری کد هستند. این کدها همان کدهایی هستند که در قسمت Add Automatically دیده میشودند. اسمبلی خود را مجدداً بررسی کنید و یا از یک اسمبلی پیشساخته استفاده کنید.

  4. سلام
    ببخشید دوباره مزاحم می‌شم
    من سعی کردم تمام خطوط رو ارتفاع‌اش رو وارد کنم، از کجا می تونم بفهمم خطی رو فراموش نکردم؟
    الان این نقشه آماده است برای انجام پروژه یا باید تبدیل به سطح کرد و … ؟
    اینم فایل اگر نیازی شد: -لینک حذف شد-

    1. فایل شما مشکلی نداشت. برای کنترل اینکه خطی را فراموش کرده اید یا خیر، به قسمت View رفته و روی Orbit کلیک کنید تا توپوگرافی را به صورت سه بعدی ببینید و بررسی کنید.

      از این آموزش برای آماده کردن فایلتون برای ساخت سورفیس استفاده کنید:

      آماده کردن توپوگرافی قبل از شروع کار

  5. سلام
    ممنون از شما.
    یه سوالی داشتم:
    در ساخت assembly برای مثال وقتی در قسمت width طول راه را 3.6 متر وارد می کنیم منظور ما طول مایل جاده است( با احتساب شیب عرضی). ولی برنامه طول عمودی (بدون احتساب شیب عرضی) را منظور می کند. ( در حقیقت ما وتر مثلث می خواهیم ولی برنامه ضلع افقی مثلث را 3.6 متر می گیرد.). این مشکل مخصوصا در جاهایی که دور داریم مشکل ایجاد می کند. به این معنا که ما طول جاده را 3.6 متر در نظر گرفتیم ولی برنامه تصویر جاده بر روی زمین را 3.6 متر در نظر می گیرد. برای حل این مشکل باید چکار کنم؟
    ممنون

    1. به فصل ششم(بخش نیمرخ های عرضی نمونه) از آیین نامه 415 مراجعه کنید. وقتی عرض راه را برابر 3.6 در نظر میگیریم، منظور طول وتر نیست. در حقیقت فاصله ی افقی از CenterLine را 3.6 در نظر میگیریم. Civil3D نیز طبق همین اصل اسمبلی را میسازد.

  6. سلام
    ممنون از سایت خوبتون. خیلی مفید بود. من دوتا سوال داشتم. منظور شما از اینکه مقطع عرضی تیپ یا assembly با توجه به عوارض زمین در مسیر راه تغییر کرده و خود را با شرایط وفق می دهد یعنی چی؟ مگر مقاطع عرضی تیپ همان مقاطع عرضی که طراحی شده و قرار است زمین طبیعی به آن برسد نیست؟
    برای ایجاد یک مقطع عرضی دلخواه که شانه و شیروانی … را کاربر بتواند لحاظ کند چه راهی وجود دارد؟
    ممنون

    1. با سلام. تعریف شما از مقطع عرضی تیپ کاملاً درست است. اینکه Assembly را با نام “مقطع عرضی تیپ” معرفی کنیم، تعریف دقیقی نیست. اگر در جایی از این تعریف استفاده شده لینک بدهید تا اصلاح شود. Assembly قابلیت این را دارد که طوری ساخته شود که با توجه به شرایط زمین، اجزای آن تغییر کند. برای مثال در جایی از دیوار حائل استفاده میکند و در جای دیگر از شانه و شیروانی. این دو لینک را حتماً مطالعه کردید:

      مقطع عرضی(Assembly)
      روش ساخت اسمبلی

      برای ایجاد مقطع عرضی دلخواه از طریق ریبون و تب Home گزینه ی Toolpalette را پیدا کنید. در این لینک توضیحاتی مفصل در این رابطه و در مورد نحوه ساخت اسمبلی شرطی داده شده است:
      ساخت اسمبلی شرطی در Civil3D

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.