تخمین حجم عملیات خاکی

 
دانلود فایل آموزش تخمین حجم عملیات خاکی توسط Civil 3D

فایل آموزش را در Civil 3D بارگذاری کنید. مطابق شکل از تب Analyze در ریبون روی Compute Materials کلیک کنید.

analyze-compute-materials

در پنجره باز شده Alignment – 01 و SL Collection – 01 به طور پیشفرض انتخاب است زیرا در این پروژه گزینه های دیگری وجود ندارد. روی Ok کلیک کنید.

sample-line-group

 

در پنجره Compute Materials – SL Collection – 01 سورفیس ها را مطابق شکل تنظیم کنید. برای EG از سورفیس EG استاده کنید و برای Datum از Corridor – 01 که سورفیس کریدور میباشد استفاده کنید. روی Ok کلیک کنید.

volume-calculation

 

بعداز اینکه محاسبات مربوط به حجم انجام شد، تغییرات در مقاطع عرضی نمایان میشود. خاکریزی با رنگ سبز و خاکبرداری با رنگ قرمز نمایش داده میشود.

cut-fill-area

 

حال برای تشکیل جدول احجام مطابق شکل بر روی Total Volume Table در تب Analyze کلیک کنید.

analyze-total-volume-table

 

جزئیات را بررسی کنید مطابق شکل زیر باشد و روی Ok کلیک کنید. سپس روی یک نقطه در صحه اصلی کلیک کنید تا جدول تشکیل شود.

create-total-volume-table

 

جداول مشابه شکل زیر ترسیم خواهند شد.

tables

60 دیدگاه برای “تخمین حجم عملیات خاکی”

  1. با سلام
    1- برای محاسبه احجام خاکبرداری و خاکریزی، هنگامی که می خوایم برای کریدور محدوده تعیین کنیم من از EPS استفاده کردم که در واقع حجم عملیات خاکی رو در محدوده شانه خاکی محاسبه می کنه. اشکالی نداره؟
    2- ایستگاه اول من در خاکبرداری کامل و ایستگاه دوم من در خاکریزی کامل قرار داره. حجم علیات خاکی رو که دستی حساب می کنم با چیزی که نرم افزار محاسبه کرده، خیلی تفاوت داره.عکسش رو هم آپلود کردم
    اختلاف حجم با محاسبه دستی
    تفاوت در کجاست؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام. در زمان تعیین Boundary از گزینه Daylight استفاده کنید که ناحیه شیروانی‌ها را نیز در بر بگیرد. همانطوری که در شکل شما مشخص است، تنها قسمت سبز رنگ و قرمز رنگ برای محسابه احجام استفاده شده است.
      دلیل اختلاف احجام نرم افزار با محاسبه دستی، فاصله بین دو مقطع عرضی خروجی شما است. نرم افزار به صورت پیش فرض هر 20 متر یک مقطع عرضی برای محاسبه حجم استفاده می‌کند. در حالی که فاصله‌ی بین دو مقطع خروجی شما 240 متر است و شما در محاسبه دستی آن مقاطع بین این 240 متر را در نظر نمی‌گیرید.

  2. سلام، خسته نباشید.
    ممنون از آموزش های خوبتون.
    من تمام مراحل کار رو طبق آموزش پیش رفتم ولی حجم نهایی که به دست اومده با چیزی که شما نمایش دادید متفاوته، از همین فایل هم استفاده کردم.
    ؟

  3. سلام.مشکل قبلی من حل شد.اما زمانی که می خوام سمپل لاین ایجاد کنم ایستگاه آخر چون کیلومتراژ رندی نداره خطا می ده وخاکبرداری وخاکریزی برای این قسمت آخر محاسبه نمی شه وصفر می زنه.لطفا راهنمایی کنید برای این ایستگاه باید چه کار کرد.خیلی ممنون

    1. سلام. در زمان ساخت سمپل لاین‌ها آیا تیک محاسبه‌ی ایستگاه Start و End را می‌زنید؟ در صورتی که در زمان ساخت سمپل لاین این دو تیک را بگذارید قاعدتاً نباید به مشکلی بربخورید.

  4. سلام. من مقاطع عرضی رو رسم میکنم وازتب Compute Materials قسمت خاکبرداری و خاکریزی رو انتخاب میکنم.ولی موقعی که OKرو میزنم مقاطع رو قرمز میکنه و سبز نداره.و بعد رسم جدول خاکبرداری وخاکریزی ، خاکریزی صفره.لطفا راهنمایی کنین.ممنون.

    1. سلام. اسمبلی‌ای که استفاده می‌کنید را بررسی کنید. در صورتی که خاکبرداری را محسابه می‌کند و خاکریزی را محاسبه نمی‌کند، این احتمال وجود دارد که Daylightهایی که باید زمین را قطع کنند یا وجود ندارند یا مشکلی در این قسمت هست. از یک اسمبلی پیش ساخته در Tool-palette استفاده کنید. کوریدور و سورفیس کوریدور را با یک اسمبلی متفاوت پیش ساخته دوباره بسازید و مجدداً یک سمپل لاین جدید تشکیل دهید و باقی مراحل را مجدداً تکرار کنید.

  5. 1- ببخشید در چه نرم افزاری توضیح فرمودید ؟ اتوکد معمولی یا …؟
    2- در کد معمولی Region انجام شد ، بعد Explode که این دستور مجددا همه قسمتارو باز میکنه از هم انجام شد ، قسمت Breakline و ساخت سورفیس رو بیزحمت کمی توضیح بفرمایید و نحوه محاسبه اختلاف حجم… تشکر…

    مد نظر من محاسبه مقدار حجم بالای مستطیل است
    تشکر

    1. توضیحات مربوط به نرم افزار Civil3D هست. البته دو دستور Region و Explode در Civil3D مشابه با نرم افزار Autocad عمل میکند. بعداز این دو مرحله شما میبایست حتماً در محیط Civil3D باشید. آموزش مربوط به ساخت سورفیس را مطالعه بفرمایید. بعداز یادگیری نحوه ی ساخت سورفیس، از طریق آموزش محاسبه حجم بین دو سورفیس میتوانید حجم مد نظرتون رو بدست بیارید.

  6. سلام
    برای بدست آوردن حجم یک شکل سه بعدی در اتوکد راهنمایی میخواستم
    شکل رو براتون ایمیل کردم
    تشکر

    1. سلام. نوع خطوط شکل سه بعدی شما از نوع 3D Face هست. ابتدا با دستور Region آنها را تبدیل به Region میکنید. سپس با دستور Explode آنها را به لاین تبدیل میکنید. سپس به صورت Breakline از آنها برای ساخت سورفیس استفاده میکنید. در نهایت دو سورفیس(یکی برای شکل سه بعدی و یکی برای مستطیل قرمز) تعریف میکنید و اختلاف حجم آنها بدست می آید.

  7. باتشکر از راهنماییتون من خودم این کارو بلدم منظورم اینه که بدون اینکه الینمنت ترسیم کنم بتونم پروفیل طولی و عرضی و..بسازم چون کارم محوطه سازیه قبلا برای راهسازی از صفر تا صدش رو انجام دادم اما الان بدون ترسیم الیمنت خواستم بدونم میشه ممنون میشم تو دورانی که هیچ کس اطلاعاتشو دراختیار کسی نمیگذاره با حوصله جواب کامنتا رو میدین ایشالا خدا اجرتون بده

    1. خواهش میکنم. فرض کنید بدون الاینمنت، با ایجاد دو سورفیس، و سورفیس سوم(که اختلاف حجم دو سورفیس هست) محاسبات رو انجام دادیم. بنده روشی که استفاده میکردم در این مواقع تعریف چندین الاینمنت با خط کاملاً راست(مشابه سمپل لاین ها که عمود بر الاینمنت زده میشوند برای رسم سکشن) در دو جهت عمود بر هم بر روی این سورفیس ها بود. و در مرحله ی بعد گرفتن پروفیل طولی از این الاینمنتها که به نوعی مقاطع عرضی در جهت های مختلف به حساب می آمد. البته در این روش هم به نوعی از الاینمنت استفاده شده، ولی فکر میکنم تنها روش برای این کار هست.

  8. با سلام بنده برای بدست اوردن حجم دو سطح بدون ینکه ازم alignmentبخواد راهنمایی میخواستم

    1. سلام. برای این کار کافیه که دو سورفیس بسازید، یکی از سطح اولیه یا زمین اصلی، و دومین سورفیس رو از نقشه برداری بعداز انجام پروژه. سپس اختلاف حجم این دو سطح رو بدست بیاورید.

  9. سلام
    مهندس من دوتا مشکل دارم تو محاسبه حجم خاکبرداری
    اول اینکه اصلا گزینه : cut and fill را ندارم
    دوم اینکه مثل دوستان فقط گزینه سورفیس میاد همونطور که گفته بودید دوباره ساخت سورفیس را چک کردم اما باز موفق به محاسبه حجم نشدم

  10. با سلام خدمت استاد عزیز
    استاد من پروژه را خود را با نرم افزار AutoCAD Land Desktop 2009 بعد از طراحی قوسهای افقی موقعی که می خوام پروفیل های طولی و عرضی رو بزنم در منو تب profile وجود ندارد . سوالی از خدمتتان داشتیم این بود که چطور می تونم اون تب رو فعال کنم .اگه زود جواب بدین خیلی ممنون می شم .
    مرسی

    1. دوست عزیز این سایت در رابطه با نرم افزار Civil3D میباشد. متاسفانه بنده تجربه ی کافی در لند ندارم. با جستجو در گوگل آموزش ها و سایت های زیادی در این رابطه وجود دارد. در صورتی که نرم افزار Civil3D را شروع کردید، حتماً در خدمتتون هستم. موفق باشید.

  11. معذرت میخوام یه سوال دیگم داشتم
    میشه از جدول حجم عملیات از civil برای اکسل خروجی گرفت؟

    1. روش تولید فایل اکسل احجام بدین صورت هست که از Toolspace و از تب Toolbox لیست Reports manager را پیدا کنید. در قسمت Corridor میتوانید گزینه ی Volume Report را مشاهده کنید. نوع فایل خروجی را هم در همین قسمت مشخص کنید.

  12. با سلام و تشکر از سایت خوبتون ببخشید استاد من برای پروژه راه گفته باید حجم خاک نباتی رویه محاسبه بشه آیا civil3d این امکانو داره؟اگه داره چجوری اگه نه ممنون میشم اگه برای محاسبش راهنماییم کنید مرسی

    1. سلام. فرض کنید طول مسیر 2 کیلومتر باشد. عرض مقطع راه نیز 12 متر باشد. سطحی که مسیر خواهد داشت با دقت خوبی برابر با ضرب این دو عدد در هم هست. یعنی 12 ضربدر 2000 متر که برابر با 24000 متر خواهد بود. حال فرض کنید عمق خاک نباتی 20 سانتیمتر باشد. در نتیجه حجم کل خاک برابر با 24000 ضربدر 0.2 خواهد بود که برابر میشود با 4800 متر مکعب.

      برای دقت بیشتر در مقدار بدست آمده میتوانید بر روی اتوکد خطوط پیرامون پروژه را با پلی لاین ترسیم کرده و از قسمت Properties خطوط ترسیم شده مقدار Area را در عمق خاک نباتی ضرب کنید.

  13. باسلام و تشکر از وقتی که صرف میکنید . بله مشکل نبودن کریدور برای سورفیس بود. من یک سوال دیگه در رابطه با مقاطع عزضی تیپ دارم ، اگه بخواهیم مقطعی بسازیم که بعد از یک شیب 2:1 به ارتفاع 1.5 متر به صورت افقی ادامه پیدا کند تا به زمین طبیعی برحورد کند ، از چه ساب اسمبلی باید استفاده کنیم ، نیاز به استفاده از ساب اسمبلی شرطی هست و آیا در تعریف باندری هم باید نکته خاصی را رعایت کرد؟

    1. سلام. خیر. نیازی به اسمبلی شرطی نیست. در صورتی که در تمام مسیر همین مقطع تکرار میشود(و در تمام مسیر همین شیب 2 به 1 با ارتفاع 1.5 متر تکرار میشود) میتوانید از ToolPallete به تب Generic رفته و یک لینک با این مشخصات را به اسمبلی ساده خود اضافه کنید. و نیازی به ایجاد تغییر در باندری ندارید.

  14. با سلام و خسته نباشید . من هم مثل دو تا دیگه از دوستان در هنگام محاسبه حجم فقط یک surface دارم و حجم عملیات صفر میشود فایل را برایتان ارسال میکنم تا در صورت امکان بررسی کنید

  15. SLA……M

    بابا مهندس کارتون بیست بیسته

    واقعا مطالبتون خلاصه و مفید
    بهترین سایتی که تونستم همه مشکلات عمرانی رو برطرف کنم.

  16. خدا خیرتون بده مشکل من با این فایل شما حل شد امیدوارم به هر چی میخواین تو زندگیتون برسین

  17. سلام منم درمورد حجم لاینینگ تونل با سیویل مشکل دارم اما راه حلی پیدا کردم بزودی پس از ازمایش ان به همتون میگم

  18. سلام یه سوال داشتم.من دو سری نقاط دارم یه سری قبل ویه سری واسه بعد از خاکبرداریه میخواستم احجام بین این دو سری نقاط و محاسبه کنم کار راه سازی هم هستش.لطفآ راهنمایی کنید باتشکر.

  19. سلام
    ببخشید یه سوال داشتم.. یک کوچه رو با دوربین قبل و بعد از خاکبرداری با دستگاه برداشت کردم و میخوام حجم عملیات خاکی رو به پیمانکار بدم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که چطور میشه این احجام به صورت جدولی باشه وبه صورت یک فایل رسمی و قابل اطمینان بین ناظر و پیمانکار باشه
    با تشکر از سایت خوبتون..

    1. نرم افزار برای محاسبه ی حجم بین دو سورفیس راه حل سریعی دارد ولی متاسفانه طریقه ی محاسبه و جدول را در اختیار شما قرار نمیدهد. میتوانید با روش دیگری مقاطع عرضی در طول این دو سطح(قبل و بعد) را تشکیل دهید و با محاسبه ی دستی احجام بین مقاطع عرضی را محاسبه کنید و در کنار حجم بدست آمده از روش اول قرار دهید.

    1. فایلتون رو برای بررسی بفرستید به ایمیل سایت.

  20. سلام
    با توجه به اشکال قبل در ادامه اولا سطوح خاکبرداری و خاکریزی در مقاطع با رنگ سبز و قرمز متمایز نشده اند و ثانیا اعداد جدول تخمین حجم عملیات خاکی همه صفر در امده اند .لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. آیا شما برای شروع انجام پروژه در ابتدا از فایل Civil3D Metric استفاده کرده اید؟

  21. سلام
    در قسمت compute materials در dautm برای click here to set allفقط surface را دارم و corridor را ندارم من datum را قبلا در بخش corridor surfaceفعال کرده بودم ومرزبندی را برای کریدور در پلانم دارم اما نمی دانم اشکال اینجا به کدام بخش مربوط می شود.لطفاراهنمایی کنید.

  22. سلام خسته نباشید می خواستم ببینم شما در انواع روش های محاسبه حجم خاکبرداری و خاکریزی اطلاعات پاورپوینت اش را دارید

    1. سلام. خیر متاسفانه فایل مورد نظرتون رو ندارم.

  23. بنده هم دقیقاً با همین مشکل ترسیم مقاطع عرضی تونل در نرم افزار مواجه هستم ، شاید با اصلاح دستی مثلث بندیها بشه یه سطح خوب از تونل بدست بیاریم و سپس سطح مقطعی رو که باید اجرا بشه رو به عنوان اسمبلی بهش معرفی کنیم ؛ البته برخی از نرم افزار ها موجودند که برای محابسات و ترسیم مقاطع تونل طراحی شده اند

  24. متاسفانه از من خروجی civil3d میخوان. اگر بالا و پایین تونل جداگانه حساب بشن فکر کنم دیگه مشکلی نیست

  25. ببخشید الان که فکر میکنم میبینم برای محاسبه حجم لاینینگ به دستور خاصی نیاز نیست. مثل همان محاسبه حجم عملیات خاکی هست. در واقع وقتی مثلا سقف تونل برداشت میشه، نرم افزار با مثلث بندی شکل تقریبی سقف رو بدست میاره و با سطح معیار مقایسه میکنه. وهرچی تعداد نقاط ما بیشتر باشه شکل مقطع تونل بهتر و شبیه تر به واقعیت (حدودا دایره) بدست میاد. درسته؟؟

    1. در صورتی که شکل تونل قابل رسم در Civil3D باشد، این کار امکان پذیر هست. ولی گاهی انحنای پایین تونل که به سمت داخل هست، برای یک X دو عدد Z ایجاد میکند و در Civil3D برای یک سطح نمیتوان دو عدد Z داشت(به همان دلیل که دایره عمود بر زمین را نمیتوان در Civil3D به عنوان سورفیس ایجاد کرد).

      بهترین کار محاسبه ی دستی سطح لاینینگ و ضرب آن در طول تونل هست که با دقت خوبی مقدار درستی را میدهد.

  26. یه سوال دیگه اینکه ما ریزه عملیات خاکبرداری ر می خوایم می خوام بدونم هر قطعه چقد خاکبرداری و خاکریزی شده

    1. در این صورت باید برای هر قسمت، یک سورفیس(از نوع Volume Surface) جداگانه بسازید. در صورتی که پروژه راهسازی هست، از طریق سکشن زدن و تشکیل جدول عملیات خاکی میتوانید جزئیات را به طور کامل داشته باشید.

  27. سلام
    من دو سری نقاط دارم که ارتفاع زمین قبل و بعد از عملیات خاکبرداری هست حجم عملیات رو از همین روش باید بدست آورد؟
    میشه از بعد از ساختان surface ها توضیح بدین باید چیکار کنم؟

    1. سلام
      بعداز ساخت دو سورفیس قبل و بعد عملیات، مجدداً Create Surface را بزنید، و در پنجره ی Create Surface، نوع یا Type را TIN Volume Surface انتخاب کنید. سپس در قسمت Properties در همان پنجره ی Create Surface، نوع Base Surface و Comparison Surface را سورفیس قبل و بعداز عملیات(که پیشتر ساخته بودید) معرفی کنید.

  28. سلام
    ببخشید من نیاز به روش محاسبه حجم لاینینگ دارم
    میخاستم ببینم چطور مثلا یک مقطع دایره ای به نرم افزار معرفی کنم و با مقطع تونل که برداشت شده (در طول مسیر) مقایسه کنم. ممنون میشم اگر این آموزش رو قرار دهید

    1. در حال حاضر در سایت، آموزشی در این رابطه نوشته نشده. فکر میکنم این دو لینک از آموزش های موجود در سایت Autodesk به شما کمک بکنه:

      http://aucache.autodesk.com/au2011/sessions/4678/class_handouts/v2_CI4678%20Tunnel%20design%20using%20AutoCAD%20Civil%203D.pdf

      http://au.autodesk.com/au-online/classes-on-demand/class-catalog/2011/autocad-civil-3d/tunnel-design-using-autocad-civil-3d

  29. با سلام
    اینجانب دانشجوی رشته عمران دانشگاه صنعتی شریف می باشم.
    برای درس پروژه راه اقدام به یادگیری و استفاده از civil 3D 2013 نمودهام .
    برنامه را تا مرحله محاسبه حجم عملیات خاکی اجرا کرده ام
    , اما در محاسبه compute material list,امکان انتخاب corridor
    ساخته شده وجود نداشته وتنها گزینه ی موجود surface می باشد,که در نتیجه
    با انتخاب آن حجم عملیات خاکی صفر اعلام می گردد.
    از شما تقاضا دارم لطفا در رفع این مشکل مرا یاری کنید.

    1. سلام منم همین مشکل رو دارم خواهش میکنم راهنمایی کنید..پسفردا تحویل پروژه دارم
      ممنون میشم اگه کمک کنید

      1. شما احتمالاً پس از ساختن سمپل لاین، سورفیس کریدور را ساخته اید. حال باید از منوی ساخت سمپل لاین سورفیس جدید را اضافه کنید. مطابق شکل زیر میتوانید سورفیس جدید کریدور را به سمپل لاین خود اضافه کنید:

        Projecting Objects

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.