تبدیل تصویر اسکن شده توپوگرافی به نقشه Civil 3D

گاهی اوقات یک اسکن نقشه توپوگرافی در اختیار داریم و به فایل اصلی توپوگرافی هیچگونه دسترسی نداریم. برای وارد کردن این تصویر اسکن شده به نرم افزار Civil3D طبق مراحل زیر پیش بروید. اولین قدم وارد کردن فایل تصویر به نرم افزار و سپس تنظیم اندازه و اسکیل(Scale) تصویر است. سپس تمام خطوط موجود را با دستور PL(دستور ترسیم پلی لاین) ترسیم میکنیم و در مرحله آخر، به هر خط، ارتفاعی که در تصویر نقشه موجود است را می‌دهیم.
نرم افزار Civil3D را بارگذاری کنید و یک New file  از نوع متریک انتخاب کنید.

civil3d-metric

 

در فایل تازه مطابق شکل زیر در تب Insert ریبون رفته و روی Attach کلیک کنید.

insert-attach

 

فایل تصویری که دارید را انتخاب کنید و روی Open کلیک کنید.

فایل countor-scan را انتخاب کنید.

 

در پنجره‌ی Attach Image تیک specify on-screen را بگذارید و باقی تیک‌ها را بردارید. روی Ok کلیک کنید.

attach-image

 

روی صفحه کار کلیک کنید تا تصویر توپوگرافی به فایل اضافه شود.

click-on-screen

 

با تایپ دستور ze و اینتر کردن آن، روی تصویر زوم می‌شود. در صورتی که از اتوکد استفاده می‌کنید، ابتدا Z را تایپ کنید و اینتر بزنید، سپس E را تایپ کنید و اینتر بزنید.

ze

 

بعداز وارد کردن تصویر نقشه، آن را مطابق شکل انتخاب کنید تا ابزار مربوط به تنظیمات نمایش آن در ریبون مشخص شود.

select-image

 

از ابزار نمایان شده گزینه‌ی Fade را روی 80 تنظیم کنید تا تصویر کمرنگ شود.

fade-image

 

روی تصویر زوم کرده و از گرید 5000 تا گرید 4500 یک خط ترسیم کنید. برای اینکار میتوانید از دستور PL استفاده کنید. پس از تایپ PL و اینتر زدن، یکبار با دقت زیاد روی خط کنار 5000 کلیک کنید، سپس کلید F8 را بزنید تا قابلیت ترسیم خط مستقیم فعال شود، سپس کنار 4500 کلیک کنید تا مطابق شکل زیر خط ترسیم شود.
توجه داشته باشید فاصله بین گرید 5000 و 4500، برابر 500 متر است، ولی خطی که بین 5000 و 4500 ترسیم می‌کنیم، طول بسیار کمتری دارد. دلیل این امر این است که ما فایل یک تصویر را وارد کردیم که با اندازه‌های استاندارد نرم افزار هماهنگ نیست و ما قصد داریم ابعاد تصویر را طوری تغییر دهیم که فاصله بین 4500 تا 5000 واقعاً 500 متر شود. برای این کار از دستور Scale استفاده میکنیم.

pl-draw-line

 

حال یک خط دوم در کنار تصویر ترسیم میکنیم که طول آن دقیقاً 500 متر است. برای ترسیم این خط دستور PL را تایپ کنید. در کنار تصویر نقشه یک بار کلیک کنید، سپس نشانگر ماوس را به سمت پایین بکشید و عدد 500 را تایپ کرده و اینتر بزنید.

550meter-line

 

همانطور که در شکل زیر میبینید تصویر نقشه در کنار خط 500 متری که ترسیم کردیم بسیار ابعاد کوچکی دارد. مطابق شکل ابتدا تصویر و خط اولی که ترسیم کرده بودیم را با هم انتخاب(Select) کنید و دستور SC را تایپ کنید و اینتر بزنید.

scale

 

پس از نمایان شدن پیغام Specify base point کلید F3 را بزنید تا OSnap روشن شود(در صورتی که از ابتدا osnap روشن باشد، با یک بار فشردن خاموش میشود. پس باید مجدد F3 بزنید تا روشن شود–>آشنایی با دستورات اتوکد)، سپس مطابق شکل روی ابتدای خط 500 متری کلیک کنید.

base-point

 

سپس در همان حالت، بعداز کلیک کردن روی نقطه‌ی ابتدایی خط، دستور r را تایپ کنید و اینتر بزنید. دستور r مخفف Reference می‌باشد.

refrence

 

حال روی تصویر زوم کنید و اول روی نقطه شروع خط اول کلیک کنید و سپس روی انتهای خط اول کلیک کنید.

reference-line

 

حال زوم اوت کرده تا انتهای خط دوم 500 متری مشخص شود و روی نقطه‌ی انتهایی آن کلیک کنید.

end-point

 

یک بار Ze را تایپ کرده و اینتر بزنید.

ze-2

 

همانطوری که در شکل زیر میبینید، تصویر و خط اول با هم به اندازه واقعی در آمده‌اند و دو خط اول و دوم کاملاً هم اندازه شده‌اند. با این کار باقی فواصل در تصویر توپوگرافی مطابق واقعیت خواهد بود.

plan-scaled

 

در ادامه با دستور PL روی تمام خطوط تصویر توپوگرافی خطوط جدیدی را ترسیم می‌کنیم و با توجه به تراز ارتفاعی که در تصویر موجود است، تراز هر خط را میدهیم. در شکل زیر دو خط از این خطوط ترسیم شده‌اند. سپس یکی از این خطوط انتخاب شده و با دستور CTRL+1 به Properties آن رفته‌ایم و ارتفاع را برابر با 1.3 وارد کرده‌ایم. نحوه وارد کردن ارتفاع در آموزش مشکل خطوط توپوگرافی به طور کامل‌تر توضیح داده شده است.

elevation

 

 

6 دیدگاه برای “تبدیل تصویر اسکن شده توپوگرافی به نقشه Civil 3D”

  1. آقای مهندس scaleنقشه بنده1l2000است ومن بعداز انجام روش های بالا;کل توپوگرافی را انتخاب کردم وبرای انجام اسکیل مقدار2000را وارد کردم سوال بنده:مقداردلتا اچ 10ومقدار6%=imaxاست در نتیجه مقدار xmin=166.66به دست آمده است ایا لازم است آن را تقسیم بر2000کنیم؟ونمی دانم بر حسب چه واحدی; واحد متر یا سانتی متر این مقادیر را به نرم افزار وارد کنم؟؟(تبدیل واحد لازم است یا نه)چون با تقسیم بر 2000مقدار 0.08 به دست امد آیا 0.08را وارد کنم؟؟؟؟

    1. اعدادی که می‌فرمایید به نظر درست و منطقی می‌آید و فکر می‌کنم نقشه را به طور دقیق به نرم افزار وارد کرده‌اید. در این حالت نیازی نیست نگران اسکیل باشید. این نرم افزارها MultiScale هستند و اندازه‌ها واقعی هستند. یعنی برای مثال وقتی یک خط 166 متری می‌خواهید وارد کنید کافیست دستور PL را تایپ کنید و عدد 166 را وارد کنید تا این خط در روی خطوط توپوگرافی با اندازه‌های واقعی ترسیم شود. البته در صورتی که فایل شما از نوع Metric باشد.

  2. باتشکر فراوان از شما شکرخدا به لطف شما مشکل بنده حل شد.فقط 2تا سوال داشتم از خدمتتون:

    1) قبل از دستورPLروی تمام خطوط،اسکیل2000را انجام دهیم یا بعداز آن(مشکل اینه که در کدام مرحله اسکیل را انجام دهیم)؟

    2)با انجام دادن اسکیل 2000تصویر بسیار کوچک می شود و خط 20cmحذف می شود آیا این موضوع مشکل ساز نمی شود؟

    1. 1) در مورد خاص شما، بعداز اسکن فایل(با وجود خط 20 سانتیمتری بر روی آن)، می‌توانید قبل از مراحل اصلی آموزش، یا بعداز آن Scale را 2000 برابر کنید. تفاوتی نمی‌کند.
      2) برای تغییر اسکیل با دستور Scale بایستی تصویر 2000 برابر بزرگ شود(با توجه به اینکه اسکیل نقشه شما 1 به 2000 هست). سپس با دستور ZE یا با زوم کردم می‌توانید تصویر را به اندازه ی دلخواه در مونیتور خود نمایش دهید و این کار خط را حذف نمیکند.

  3. با سلام وعرض خسته نباشید خدمت آقای فرشادمنش عزیز
    آقای مهندس متاسفانه نقشه بنده فاقد گرید میباشد(مانند نقشه شما دارای گرید5000تا4500نمی باشد) ومقیاس نقشه بنده1/2000می باشد به همین دلیل من در همین مرحله اول مانده ام وناتوانم که مراحل بعدی را انجام دهم ممنون میشوم اگر مرا راهنمایی بفرمایید چون مشکل اصلی بنده همین موضوع است.

    1. سلام.
      فایلی که به سایت ارسال کردید:
      اسکن توپوگرافی

      تنها نشانه‌ای که در فایل شما وجود دارد مقیاس 1/2000 است. شما باید از همین استفاده کنید. یک خط با طول مشخص در فایل خود رسم کنید(برای مثال یک خط 20 سانتیمتری). سپس فایل خود را اسکن کنید و در نرم افزار وارد کنید. سپس تمام مراحل را پیش بروید تا خطی که با طول 20 سانتیمتر ترسیم کرده بودید، در نرم افزار نیز همان 20 سانتیمتر طول را داشته باشد. در نهایت بعداز تبدیل مقیاس با توجه به آموزش بالا، کل توپوگرافی خود را انتخاب کنید و با دستور Scale آن را 2000 برابر کنید تا اندازه واقعی خود را در نرم افزار بدست آورد(البته همان طور که قبلاً عرض کردم این روش مختصات درست توپوگرافی را به شما نمی‌دهد و تنها اندازه و تراز خطوط توپوگرافی را با کمی خطا به شما می‌دهد و برای یک پروژه دانشجویی و تمرینی مناسب است).

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.