ایراد در نمایش بعضی از مقاطع عرضی

سوال:
در فایل پیوست(در ادامه لینک دانلود آورده شده است)، حجم عملیات خاکی یک مسیر ساده محاسبه شده است. اما در مقاطع عرضی ایراداتی مشاهده می شود.

کیلومترهای 70+0 و 90+0: سطح کریدور مقداری از سطح طبیعی زمین بیرون زده است و در جدول احجام نیز باعث ایجاد مقدار ناچیزی خاکریزی شده است. این در حالی است که مقطع کاملا در خاکبرداری قرار دارد.

کیلومتر 070
کیلومتر 070
کیلومتر 090
کیلومتر 090

شایان ذکر است که در این پروژه، سطح کریدور با کد دیتوم و همچنین باندری دی لایت تعریف شده است. لطفا من را راهنمایی کنید. با تشکر
پاسخ:
فایل پروژه بالا که توسط یکی از کاربران محترم سایت ارسال شده را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
برای فهمیدن دلیل این مشکل ابتدا باید بدانیم برای سکشن زدن در Civil3D طبق آموزش های پیشین ابتدا سمپل لاین هایی را عمود بر مقطع عرضی تعریف میکنیم و سپس مقاطع عرضی را ترسیم میکنیم. ولی با افزایش تعداد مقاطع عرضی دقت کار بیشتر نخواهد شد و میتوانیم این موضوع را در ثابت بودن مقادیر جدول احجام، با افزایش و کاهش تعداد مقاطع عرضی مشاهده کنیم(برای مثال اگر فواصل هر سکشن را از 20 متر به 10 متر کاهش دهیم، تغییری در محاسبات احجام اتفاق نمی افتد). دلیل این امر این است که نرم افزار برای محاسبه احجام از مقاطع عرضی دیگری استفاده میکند.
در فایل پروژه بالا مطابق شکل از طریق Toolspace از تب Prospector در قسمت لیست کریدورها روی Cor کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

corridor properties

 

در پنجره ی Corridor Properties به تب Parameters رفته و مطابق شکل به مقدار Frequency که در شکل زیر با کادر قرمز نمایش داده شده است توجه کنید. این فاصله ی هر مقطع عرضی محاسباتی که توسط نرم افزار برای محاسبه احجام استفاده میشود را نشان میدهد. روی علامت سه نقطه در کنار آن کلیک کنید.

frequency

 

در پنجره ی باز شده مقدار 20 را به 10 کاهش دهید. این کار را برای Along tangents, Curve increment, along spirals, along profile curves نیز انجام دهید و روی Ok کلیک کنید.

تغییر فواصل مقاطع عرضی

 

Rebuild the corridor را انتخاب کنید تا کریدور بازسازی شود و مقاطع 10،30،50  و… نیز تشکیل شود.

rebuild the corridor

 

حال مجدداً مقاطع 70 و 90 را بررسی کنید. میبینیم که ایراد این مقاطع برطرف شده است، زیرا مقاطع با دهگان فرد نیز تشکیل شده است. در دو شکل ابتدای آموزش ایراد مقاطع به این علت بود که چنین مقاطعی در نرم افزار محاسبه نشده بود و برای مثال مقطع 70 با درونیابی مقاطع 60 و 80 تشکیل شده بود. واضح هست کم کردن فاصله بین مقاطع دقت محاسبه ی احجام را افزایش میدهد ولی سرعت نرم افزار را پایین می آورد.

کیلومتر 070 پس از اعمال تغییرات
کیلومتر 070 پس از اعمال تغییرات
کیلومتر 090 پس از اعمال تغییرات
کیلومتر 090 پس از اعمال تغییرات

4 دیدگاه برای “ایراد در نمایش بعضی از مقاطع عرضی”

  1. سلام
    من وقتی مقاطع عرضی رو ترسیم می‌کنم همه چیز خوبه ولی یه سری خطوط مستقیم از گوشه های سنگ جدول رفوژ میانی به مبدا مختصات وصل می‌کنه که نمی‌دونم مشکل از کجاست و باید بعدش به صورت دستی پاکش کنم. بقیه محاسبات به نظر درست میاد. به نظرتون مشکل از کجاست و چه جوری میشه رفعش کرد؟
    با تشکر

    1. سلام. در صورتی که خطوط در خود اسمبلی اتفاق میفته، میتونه مربوط به اسمبلی مورد استفاده باشه. آیا از اسمبلی های پیشفرض نرم افزار استفاده میکنید؟

      1. سلام مهندس من يه فايل دارم كه احجام محاسبه كردم توي مسيرم از ١٢ تا اسمبلي متفاوت استفاده ميكنم كه توي كريدور براشون ناحيه معرفي كردم كه توي طول مسير از چه اسمبلي استفاده كنه بعد توي سورفيس كريدور overhang رو روي گزينه bottom link قرار دادم و گزينه ادد بريكلاين رو هم فعال كردم سورفيس باندري هم روي راست كليك گزينه اول گزاشتم . ولي توي سكشن هام توي كيلومتراژايي كه تغيير اسمبلي دارم هاشور حجم رو چه جاهايي رو خارج از محدوده حجم ميزنه دليلش چي ميتونه باشه مهندس ؟

        1. سلام. احتمالاً هر اسمبلی جدید رو در یک ایستگاه با عدد صحیح وارد کردید. برای مثال وقتی در کیلومتر 4500 یک اسمبلی جدید وارد میکنید، با توجه به اینکه مقاطع عرضی اسمبلی هم معمولاً در ایستگاه هایی با عدد صحیح ساخته میشود، نرم افزار قادر به تشخیص اینکه از کدام یک از دو اسمبلی بایستی استفاده کند نیست. برای حل این مشکل طبق شکل زیر در تب Parameters از پنجره ی Corridor Properties مقدار End station برای اسمبلی اول را برابر با مقدار 4500.01 قرار دادم، و Start Station برای اسمبلی دوم را نیز برابر با مقدار 4500.01 قرار دادم. در این حالت با اطمینان مشخص هست که در ایستگاه 4500 از اسمبلی اول استفاده خواهد شد و در ایستگاه بعدی(در این مثال ایستگاه 4525 از اسمبلی دوم استفاده خواهد شد.)

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.