آماده کردن فایل متریک برای Civil 3D

Youtube link: http://www.youtube.com/watch?v=Mqb6u9J0NIQ&t=31s

دانلود فایل آموزش آماده کردن فایل متریک

فایل آموزش را در نرم افزار Civil 3D بارگذاری کنید. در تب Home(کادر قرمز)، لایه ها را بررسی کنید(کادر آبی.) همانطوری که میبینید این فایل شامل یک لایه ی صفر و دو لایه برای خطوط توپوگرافی ماژور و مینور است. همچنین اگر بیشتر بررسی کنید در Toolspace، در تب Setting میبینید که هیچ استایل از پیش تعریف شده ای برای این فایل وجود ندارد. در صورتی که با این فایل پروژه خود را آغاز کنید، در زمان ترسیم پروفیل طولی و مقاطع عرضی متوجه خواهید شد که جداول و اعداد و حروف به اندازه های مناسب تنظیم نشده اند. برای اینکه این مشکل رفع شود نیاز داریم که توپوگرافی خود را به یک فایل از پیش آماده شده، مخصوص Civil 3D کپی کنیم. مسئله ی مهم این است که حتماً بایستی از قابلیت Copy to Original Coordinates استفاده کنیم تا مختصات خطوط توپوگرافی تغییر نکند.

همانطور که فایل آموزش را به صورت باز در نرم افزار دارید، روی علامت لوگوی نرم افزار و سپس از طریق منوی New روی Drawing کلیک کنید.

از فایلهای موجود در فولدر Template گزینه ی _AutoCAD Civil 3D (Metric) NCS را انتخاب کنید و روی سپس روی Open کلیک کنید. فولدر Template به صورت پیشفرض برای شما باز خواهد شد. در صورتی که آن را مشاهده نمیکنید از این مسیر میتوانید آن را پیدا کنید:

C:\Users\*YourUserName*\AppData\Local\Autodesk\C3D 2017\enu\Template

پس از باز شدن فایل جدید به فایل قبلی برگردید(با کلیک روی تب آن مطابق کادر قرمز در شکل زیر.) سپس مطابق شکل کل خطوط توپوگرافی را انتخاب کنید.

بعداز انتخاب شدن کل خطوط روی آن کلیک راست کنید و از قسمت Clipboard روی Copy کلیک کنید(یا با فشردن CTRL+C این کار را انجام دهید. با چند بار فشردن این کلید اطمینان حاصل کنید خطوط در حافظه کپی شده است.)

مطابق کادر قرمز در شکل زیر، روی فایل خالی بروید. سپس از طریق تب Home گزینه ی Paste را پیدا کرده و سپس روی Paste to Original Coordinates کلیک کنید تا خطوط به فایل جدید پیست شود.(به هر دلیل اگر با کلیک راست بخواهید عمل Paste to Original Coordinate را اجرا کنید، گاهی این گزینه را غیر فعال خواهید یافت. این گزینه را همچنین میتوانید از منو بار پیدا کنید. برای روش فعال کردن منوبار، کلمه منوبار را در سایت جستجو کنید).

احتمالاً خطوط را در فایل جدید مشاهده نمیکنید. این به این دلیل است که خطوط در مختصات اصلی خود کپی شده است و شما در مختصات حدود (0،0،0) هستید. با تایپ دستور ZE دستور Zoom Extend را اجرا میکنید و خطوط توپوگرافی نمایان خواهد شد. این دستور در Civil 3D به صورت ZE قابل اجرا است. در آتوکد میبایست ابتدا Z را تایپ کنید و اینتر بزنید و سپس E را.

خطوط توپوگرافی به فایل جدید منتقل شده، و همانطور که مشاهده میکنید لایه های پیشفرض زیادی در این فایل وجود دارد. همچنین استایل های از پیش تعریف شده ای نیز در تب Setting در Toolspace میتوانید بیابید. فایل جدید را ذخیره کنید و برای ادامه ی پروژه از این فایل جدید استفاده کنید.