آشنایی با Toolspace در Civil3D

برای این قسمت فایل DWG زیر را دانلود کرده و آن را در Civil3d بارگذاری کنید:

دانلود Topo_Civil3d_roadway259
Password: www.civil3d.ir

 

“محل ابزار” یا “Toolspace” در Civil3D پنجره ای است که تمام تنظیمات ظاهری(Styles) و تنظیمات داده ها(Data) در آن قرار دارد. دسترسی به Toolspace به سه طریق زیر ممکن است:

یک – در Text windows(پایین صفحه، محل تایپ) بنویسید:

toolspace

و Enter بزنید. toolspace ظاهر میشود:

text windows
دسترسی به Toolspace از طریق Text Windows

 

دو – از منوی بالای صفحه همانند شکل زیر عمل کنید: General>Toolspace

دسترسی به Toolspace از طریق منو بار
دسترسی به Toolspace از طریق منو بار

 

 

سه – از طریق ریبون(Ribbon)، از تب Home اولین انتخاب Toolspace است:

Ribbon > Home > Toolspace
دسترسی به Toolspace از طریق ریبون

 

 

در شکل زیر 4 تب در toolspace با یک مستطیل قرمز مشخص شده اند. در این آموزشهای مقدماتی ما فقط با دو تب Prospector و Settings سر و کار خواهیم داشت.

چهار تب در Toolspace
چهار تب در Toolspace

 

Prospector : در Prospector ما میتوانیم نقاط را معرفی کنیم. از طریق نقاط یا از طریق خطوط توپوگرافی سورفیس بسازیم. مسیر راه را مشخص کنیم. پس نتیجه میگیریم تب Prospector برای معرفی داده هایی که از قبل در اختیار داریم کاربرد دارد. و البته برای ورود به قسمت Properties برای هر جزئی از اجزای پروژه ما با همین تب سر و کار خواهیم داشت.

Settings : در Settings  ما با استایل ها و مشخصات ظاهری پروژه در ارتباط خواهیم بود. برای مثال میتوانیم بر روی مثبت پروفایل کلیک کنیم و سپس روی Profile Styles کلیک کرده و نوع گریدبندی Profile را ویرایش کنیم. در حقیقت در تب Setting ما استایلهای از قبل تعریف شده را تغییر میدهیم. یا استایل جدیدی تعریف میکنیم. توجه داشته باشید تغییرات ظاهری اجزای موجود در پروژه با کمک تب Prospector انجام میشود. مثال زیر را مطالعه کنید.

 

مثال:

فرض کنید میخواهیم ظاهر پروفایل موجود در فایلی که از بالا دانلود کردید را تغییر دهیم. و آن را به ظاهری شبیه پروفایلهای خروجی نرم افزار Land Desktop تبدیل کنیم. در حال حاضر پروفایل ما به این صورت است:

ظاهر اولیه پروفیل راه
ظاهر اولیه پروفیل راه

 

مطابق شکل زیر از تب Prospector به ترتیب زیر عمل کنید:

روی علامت مثبت Alignment > Centerline Alignments > roadway259 > Profile Views کلیک کرده و سپس بر روی Alignment(4)1 کلیک راست کرده و وارد Properties آن شوید.

تغییر استایل Profile
تغییر استایل Profile با استفاده از تب Prospector

 

با کلیک روی Properties وارد Profile View Properties میشوید. از تب Information بر روی لیست Object Style کلیک کرده و LandDesktop Profile View را انتخاب کنید. و سپس روی Ok کلیک کنید.

مشخصات ظاهری پروفیل راه
روی Land Desktop Profile View کلیک کنید

 

حال پروفایل ما به شکل زیر در آمده است. این ظاهری است مشابه ظاهر پروفیل ها در خروجی نرم افزار Landdesktop که نرم افزاری مشابه Civil3D میباشد.

تغییر شکل پروفایل به ظاهر لند دسکتاپ
تغییر شکل پروفایل به ظاهر لند دسکتاپ

 

دقت کنید تا اینجای کار ما با تب Prospector کار کردیم. حال به تب Settings بروید و مطابق شکل زیر عمل کنید:

روی علامت مثبت Profile View > Profile View Styles کلیک کرده و سپس بر روی Land Desktop Profile View کلیک راست کرده و سپس به قسمت Edit بروید:

ویرایش استایل Land desktop
ویرایش استایل Land desktop

 

حال در این پنجره میتوانید تغییرات دلخواه را برای Land Desktop Profile View ایجاد کنید. و از آنجایی که در مرحله ی قبل ما استایل پروفایل خود را به Land desktop Profile View تغییر داده بودیم، ظاهر پروفایل ما هم تغییر خواهد کرد. توجه داشته باشید در صورتی که استایل پروفایل ما در مرحله ی قبل هر استایلی غیر از Land Desktop میبود، تغییرات این مرحله به پروفایل ما اعمال نمیشد.

در این مثال ما Vertical exaggeration را از تب Graph انتخاب کرده و به 5 تغییر دادیم.

تغییرات دلخواه را انجام داده و نتیجه را پس از Ok کردن مشاهده کنید
تغییرات دلخواه را انجام داده و نتیجه را پس از Ok کردن مشاهده کنید

 

ظاهر نهایی پروفایل به صورت زیر خواهد بود:

ظاهر نهایی پروفایل
پروفایل نهایی در Civil3D ولی با ظاهر مشابه LandDesktop

 

در این مثال با استفاده از Prospector و settings ظاهر پروفایل را دستکاری کردیم.

 

و اما ادامه مطلب درمورد دو تب دیگر ToolSpace:

تب Survey برای نقشه برداری و وارد کردن داده ها و نقاط نقشه برداری کاربرد دارد.

تب Toolbox برای تهیه گزارش از فایل پروژه استفاده میشود. برای مثال در این تب میتوانید با کلیک بر روی مثبت reports Manager و سپس با کلیک بر روی Alignment  و کلیک راست بر روی Alignment Curve و انتخاب Excute یک فایل گزارش با فرمت Html تهیه نموده و در گزارش پروژه به عنوان خروجی ارائه دهید.

به اینکه نکته توجه داشته باشید که در آموزش های مقدماتی این سایت ما بیشتر با تب Prospector سر و کار خواهیم داشت. و همیشه قبل از هر چیز از بودن در تب Prospector اطمینان حاصل کنید.

8 دیدگاه برای “آشنایی با Toolspace در Civil3D”

  1. سلام از این که انقدرعالی فعالیت میکنید تشکر میکنم! من در قسمت object type فقط standard رو دارم و گزینه های دیگه ای مطابق عکسی که گذاشتید وجود نداره چطور میتونم بیارمشون یا اینکه استایل رو دقیقا شبیه به اونیکه میخوام دربیارم!؟

    1. سلام. خواهش می‌کنم. طبق توضیحاتی که دادید احتمالاً شما از فایل اصلی خود نرم افزار استفاده نکردید. فایل اصلی نرم افزار دارای تمام استایل‌ها و تنظیمات استاندارد متریک است. لطفاً این آموزش را مطالعه بفرمایید:

      آماده سازی توپوگرافی قبل از شروع کار

      1. درسته به خاطر اینکه انقدر پلان توپوگرافی سنگین بود که نشد کپی کنم توی فایل سیویل خودم!!!!

  2. با سلام
    ایکن پروفایل در منو بالای لند وجود ندارد براری ایجاد ان باید چه کرد

  3. با سلام
    اولا تشکز کنم از این فایل های اموزشی تون
    سوالم اینه که من تا مرحله ساخت پروفایل به خوبی میام ولی وقتی که پرو فایلم رو می سازم هیچ گونه تغییر ارتفاع رو نشون نمی ده و ارتفاع تمام نقاط رو صفر نشون می ده نقشه توپو گرافی رو هم چندید بار چک کردم و لی بازم درست نشد ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.