ایجاد چند ViewPort و آموزش نمایش تصویر رندر شده در Civil3D

برای شروع آموزش این فایل را دانلود کنید.
پسورد: www.omran-omran.com

 

فایل بالا را دانلود کنید و در نرم افزار Civil3D بارگذاری کنید. مطابق شکل یک پلان و چندین پروفیل طولی مشاهده میکنید. در این آموزش میخواهیم به طور مجزا هر قسمت را در یک View Port نشان دهیم. در این آموزش همچنین یک شکل سه بعدی با رنگ مواد مورد نظر خود میسازیم. این کار را از بخش Render Material انجام خواهیم داد. تولید تصویر رندر شده ی اجسام در Civil3D میتواند به تشخیص بصری پستی و بلندی ها به ما کمک کند. همچنین میتوانیم چندین سطح متفاوت بسازیم و با اختصاص پوشش های مختلف به هر کدام، به عنوان تصویر سه بعدی از پروژه با این روش خروجی بگیریم.

از تب View در ریبون، روی Set Viewports مطابق شکل کلیک کنید و Three:Right را انتخاب کنید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید، سه ViewPort مجزا ساخته شده است که میتوانید روی هر کدام کلیک کنید و به صورت دلخواه آن را تغییر دهید. به Viewport شماره 2 دقت کنید. این Viewport شکل ها را به صورت سه بعدی نمایش میدهد.

View Port شماره 1 و 3 را مطابق شکل تغییر دهید. حال در صورتی که در خطوط الاینمنت در پلان تغییراتی ایجاد کنیم(در Viewport شماره 1)، تغییرات به صورت داینامیک به پروفیل طولی که در View Port شماره 3 اعمال میشود و میتوانیم به راحتی این تغییرات را مشاهده کنیم.

حال روی Viewport شماره 2 کلیک کنید تا فعال شود. سپس در تب View روی Orbit مطابق شکل کلیک کنید. به وسیله ی Orbit میتوانیم زاویه ی نمایش شکل سه بعدی سطح پلان را تغییر دهیم و به صورت دلخواه تنظیم کنیم.

ما Viewport شماره 3 را به شکل دلخواه زیر تنظیم میکنیم.

حال از تب View روی Views کلیک کنید. با کادر قرمز آن را در شکل زیر مشاهده میکنید.

از انتخاب های موجود برای View میتوانید گزینه های مختلف را امتحان کنید و با هر یک آشنا شوید. در نهایت گزینه ی Realistic را انتخاب کنید.

شکل مشابه زیر تغییر میکند. در مراحل بعد میخواهیم نوع پوشش سطح را تغییر دهیم تا شکلی که گزینه ی Realistic به ما نشان میدهد تغییر کند.

برای تغییر نوع پوشش سطح مطابق شکل از Toolspace و از تب Prospector روی علامت مثبت Surfaces کلیک کنید. سپس روی سورفیس XGND کلیک راست کنید و از لیست Surface Properties را انتخاب کنید.

از تب Information گزینه ی Render Material را تغییر دهید. گزینه های مختلفی در این لیست موجود است که میتوانید با توجه به نوع پوشش محل آن را انتخاب کنید. پس از آن روی Ok کلیک کنید و تغییرات را بررسی کنید. میتوانید این مراحل را تکرار و گزینه های مختلف را امتحان کنید.

حال میخواهیم شکل را به حالت 2 بعدی برگردانیم. برای اینکار روی Top در تب View کلیک کنید.

مجدداً به قسمت Views رفته و اینبار 2D Wireframe را انتخاب کنید. در صورتی که این قسمت را بدون تغییر روی Realistic باقی بگذارید، تصویر به صورت 2 بعدی، ولی با پوشش انتخابی نشان داده خواهد شد که این امر سرعت نرم افزار را کاهش میدهد.

شکل نهایی Viewport شماره 3 به صورت زیر خواهد بود.

نویسنده: سهند فرشادمنش

نویسنده بخش راهسازی و آموزش نرم افزار Civil3D دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته ی عمران – دانشگاه گیلان

2 دیدگاه برای “ایجاد چند ViewPort و آموزش نمایش تصویر رندر شده در Civil3D”

    1. در این زمینه هنوز آموزشی در سایت قرار داده نشده. به هر حال طبق شکل زیر(از تب Home در ریبون و لیست Section Views)، میتوانید اجزای مختلفی را در مقاطع عرضی خود به اصطلاح Project کنید:

      Projecting Objects

دیدگاهتان را بنویسید