کار با نقاط در Civil3D

در civil3d شما با نقاط نیز سر و کار خواهید داشت. نقاط دقیقاً مانند کنتورهای توپوگرافی، عوارض زمین را به ما میدهند. میتوان با Import کردن نقاطی که نقشه بردار در اختیار ما قرار میدهد یک Surface ساخت. در این قسمت نحوه ی Import کردن نقاط و مطالبی مرتبط با آن توضیح داده میشود.

برای شروع این فایل را دانلود کنید.

password: www.omran-omran.com

 

نرم افزار civil3d را اجرا کرده و فایل Points-1.dwg را(که از فایل Zip بالا برداشته اید) بارگذاری کنید. از طریق منوی General وارد ToolSpace شوید:

toolspace
toolspace

 

در ToolSpace در تب Prospector بر روی Points کلیک راست کرده و روی Create کلیک کنید:

Prospector tab
روی Points کلیک راست کنید

 

پس از کلیک بر روی Create پنجره ی زیر باز میشود. بر روی آیکون Import Points که در شکل زیر مشخص شده است کلیک کنید:

درون ریزی نقاط
کلیک برای درون ریزی(Import) نقاط

 

در این قسمت فایل Points.mdb (موجود در فایل Zip بالا) را Import خواهیم کرد. روی لیست Format کلیک کنید تا لیست باز شود. سپس از لیست External Project Point Database را انتخاب کنید.

پنجره Import نقاط
پنجره Import نقاط

 

سپس روی علامت + (در بالای علامت X قرمز) کلیک کنید. صفحه ی Browse باز میشود. فایل points.mdb را که از بالا دانلود کردید پیدا کنید و روی Ok کلیک کنید. در صورتی که گزینه های پایین تیک خورده اند، تیکهای آنها را بردارید(Do elevation adjustment if possible و Do coordinate transformation if possible تیک نداشته باشند). روی Ok کلیک کنید و چند لحظه به برنامه فرصت دهید تا نقاط را درونریزی(Import) کند:

تیک های پایین صفحه را پاک کنید
تیک های پایین صفحه را پاک کنید

 

حال نقاط در فایل اتوکد بارگذاری شدند ولی احتمالاً هنوز دیده نمیشوند. از ToolSpace مطابق شکل بر روی Points کلیک راست کرده و روی Zoom to کلیک کنید:

نقاط در صفحه مشخص نیست. باید روی آن Zoom کنیم
نقاط در صفحه مشخص نیست. باید روی آن Zoom کنیم

 

نقاط مطابق شکل در صفحه ی کار Civil3D نمایش داده میشود:

نقاط Import شده از فایل mdb
نقاط Import شده از فایل mdb

8 دیدگاه برای “کار با نقاط در Civil3D”

  1. با سلام.
    1- می خواستم ازتون بپرسم در مقاطع عرضی که برنامه نشون میده میشه نحوه نمایش ارتفاع و عرض ها رو تغییر داد؟
    مثلا تو مقاطع عرضی من ارتفاع رو 2 متر به 2 متر جدول بندی کرده.میشه تبدیل به واصل یک متری یا 10 متری کرد؟
    2- من بعد از section بندی مسیر که کیلومتراژ های section رو تو برنامه در فواصل منظمی نشون میده فونت هاش اونقدر بزرگه که خود لاین گم میشه.میشه فونت مقاطع نمایش داده شده رو که ایحاد کرده کم کرد؟
    با تشکر

    1. شما میتونید روی مقطع عرضی کلیک کنید و به قسمت تنظیمات بروید. همچنین میتوانید Scale موجود در پایین صفحه را تغییر دهید که مستقیماً اعداد گرید مقطع عرضی را تغییر میدهد. به زودی آموزشی در این رابطه روی سایت قرار میگیرد.

  2. با سلام
    من فایل نقاط ندارم اما فایل یک نقشه توپوگرافی رو دارم ، چطور میتوانم نقاط را از خود نقشه به نرم افزار معرفی کنم؟

    1. در صورتی که فایل خطوط توپوگرافی را دارید، میتوانید به طور مستقیم، با استفاده از همین خطوط سورفیس بسازید و نیازی به فایل نقاط ندارید. به آموزش ساخت سورفیس مراجعه کنید.

  3. من یک فایل اکسل شامل ستونهای شماره نقاط، نام ، مختصات و ارتفاع نقاط دارم که در زمان داخل کردن آن به نرم افزار سیویل دچار اشکال می شود لطفا راهنمایی کنید.

  4. سلام
    در خصوص لایه بندی نقاط در صورتی که چندین گروه نقطه داشته باشیم و بخواهیم در لایه های متفاوت قراربگیرند راهنمایی بفرمایید

    1. برای قرار دادن هر گروه از نقاط در یک لایه ی متفاوت، باید از قسمت Description Key Sets لایه ی هر گروه نقطه را تغییر دهید. در این آموزش به Description Key Sets و مشخص کردن لایه اشاره شده است:

      روش کار با نقاط

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.