نحوه آماده سازی پلان و پروفیل راه برای خروجی و پرینت – قسمت اول

برای شروع این فایل را دانلود کنید.
پسورد: www.omran-omran.com

 

فایل بارگذاری شده همانند شکل زیر شامل یک پلان مسیر و یک پروفیل طولی است. در نهایت میخواهیم طوری این فایل را آماده کنیم که در صفحه ی آماده ی پرینت، در بالا پلان مسیر و در پایین پروفیل طولی را به طور کاملاً هماهنگ با هم داشته باشیم.

فایل بارگذاری شده شامل یک پروفایل و یک پلان راه میباشد
فایل بارگذاری شده شامل یک پروفایل و یک پلان راه میباشد

 

از ریبون و از تب Output روی Create View Frames کلیک کنید.

از طریق ریبون و از تب Output روی Create View Frames کلیک کنید.
از طریق ریبون و از تب Output روی Create View Frames کلیک کنید.

 

در پنجره ی باز شده میتوانید Alignment مورد نظر را انتخاب کنید. و همچنین محدوده ی خاصی از مسیر را برای پرینت و خروجی آماده کنید. ما بدون تغییر و با همان گزینه ی Automatic به مرحله ی بعدی میرویم. روی Next کلیک کنید.

در پنجره ی باز شده Alignment مورد نظر را انتخاب کنید.
در پنجره ی باز شده Alignment مورد نظر را انتخاب کنید.

 

پس از Next زدن، در پنجره ی Sheets از قسمت Sheet Settings گزینه ی Plan and Profile را انتخاب کنید. با مستطیل قرمز مشخص شده است. در قسمت Template for plan and profile sheet مطابق شکل بر روی Browse کلیک کنید. با مستطیل آبی مشخص شده است. در پنجره ای که باز میشود میتوانید ابعاد نقشه ی نهایی را از لیست استاندارد های موجود انتخاب کنید. ما همان Ansi D plan and profile 40 scale را که پیشفرض است انتخاب میکنیم.

مشخصات دیگر را در قسمت View Frame Placement مطابق شکل زیر تغییر دهید. Along Alignment را انتخاب کنید و تیک پایین را بزنید و عدد 50 را وارد کنید. این گزینه برای این گذاشته شده است که در نقشه ی نهایی آماده شده، برای مثال 50 فوت قبل از شروع الاینمنت فاصله گذاشته شود.

Plan and Profile را انتخاب کنید.
Plan and Profile را انتخاب کنید.

 

یکبار دیگر Next بزنید تا پنجره ی View Frame Group ظاهر شود. در این قسمت تنظیمات ظاهری View Frame Group را میتوانید تغییر دهید. برای مثال به مستطیل قرمز پایین دقت کنید. میتوانید آن را تغییر دهید تا مکان شماره ی فریم را از بالا سمت چپ، به هر جای دیگر فریم انتقال دهید. ما تنظیمات پیشفرض Civil3D را بدون تغییر قبول کرده و Next میزنیم.

پنجره View Frame Group مخصوص تنظیمات ظاهری View Frame
پنجره View Frame Group مخصوص تنظیمات ظاهری View Frame

 

در پنجره ی بعدی میتوانید تنظیمات Match Lines را تغییر دهید. MatchLines به خطوط عمود بر روی الاینمنت گفته میشود که برای انطباق دو قسمت بریده شده بر هم مورد استفاده قرار میگیرد. در آموزش بعد با شکل توضیح داده خواهد شد. تنظیمات پیشفرض را قبول کنید و Next بزنید.

تنظیمات مربوط به Matchlines در تهیه ی نقشه نهایی
تنظیمات مربوط به Matchlines در تهیه ی نقشه نهایی

 

در نهایت باید در قسمت Profile Views باشید که با مستطیل قرمز رنگ در شکل زیر مشخص شده است. مشخصات این پنجره را نیز مطابق شکل تغییر دهید. حال روی Create View Frames کلیک کنید تا این مرحله نهایی شود.

Major Grids و Stations Only را از دو لیست موجود استایل ها انتخاب کنید.
Major Grids و Stations Only را از دو لیست موجود استایل ها انتخاب کنید.

 

مطابق شکل زیر View Frame ها ترسیم شدند. مستطیل های آبی رنگ در آموزش بعدی در کنار هم قرار میگیرند و به طور منظم با پروفیل طولی هماهنگ خواهند شد. خطوط Match Lines خطوطی هستند که در هر دو View Frame موجود میباشند و آنها را به هم ربط میدهند. ادامه ی آموزش را در اینجا دنبال کنید.

View Frame ها با مستطیل های آبی مشخص شده است.
View Frame ها با مستطیل های آبی مشخص شده است.

13 دیدگاه برای “نحوه آماده سازی پلان و پروفیل راه برای خروجی و پرینت – قسمت اول”

  1. چگونه میتونم بطور یکجا تمامی مختصات های سر ترانشه و پاشنه خاکریزهای راهمو از سکشن ها خروجی بگیرم؟

    1. برای خروجی گرفتن نقاط سر ترانشه و پاشنه خاکریزها(به عبارتی نقاط برخورد Daylight با زمین طبیعی) از طریق Toolspace و تب toolbox به قسمت Report manager بروید. در خروجی های مرتبط با کریدور، Daylight Line Report را انتخاب کنید.

  2. با سلام و خسته نباشید در گزینه ی template for plan and profile sheet حالت a0,a1 دارد اگر امکان دارد توضیح دهید حالت a3,a4 دارد ؟

    1. در کامنتهای قبل به این موضوع اشاره شده:

      شما شیت ها را با کاغذ A1 بسازید. سپس در وقت پرینت با کاغذ A3 پرینت یا خروجی بگیرید. در این حالت Scale شما نصف میشود. برای مثال اگر کاغذ A1-Scale1000 را انتخاب کنید، پرینت شما A3-Scale2000 خواهد بود.

  3. سلام و خسته نباشید یه سوالی داشتم که چگونه میتوان وقتی شیت بندی کردیم و خود نرم افزار انها را جدا کرد چگونه میتوان همه ی انها را زی هم بگذاریم و در صفحه اصلی سیویل یعنی همان صفحه ی سیاه ممنونم هرچه سریعتر به من جواب بدهید

    1. این کار به صورت دستی و غیر اتوماتیک ممکن هست، ولی کاری اصولی نیست. چون با این کار مختصات هر نقطه ی مسیر جابجا میشود و همچنین “شمال” برای هر قطعه متفاوت میشود. برای انجام دستی این کار، میتونید یک خروجی اتوکد(File>Export>Export to autocad) بگیرید و با دستورات اتوکد هر قسمت را جدا کنید.

  4. سلام و خسته نباشید من یه سوالی داشتم که چگونه با استفاده از نقاط یک پلان مسیر طراحی کنیم همراه با ترسیم مثلا ترسیم پل و رود.

    1. سوالتون رو بیشتر توضیح بدید. اطلاعات اولیه ای که در اختیارتون قرار داده شده شامل چه چیزهایی هست؟ آیا فایل توپوگرافی دارید؟ نقاط شروع و پایان مسیر دارید؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.

  5. (در قسمت Template for plan and profile sheet مطابق شکل بر روی Browse کلیک کنید. با مستطیل آبی مشخص شده است. در پنجره ای که باز میشود میتوانید ابعاد نقشه ی نهایی را از لیست استاندارد های موجود انتخاب کنید. )
    این قسمت که شما توی آموزش توضیح دادید ….قتی بروی browse کلیک میکنم …. گزینه هاش کمه….

    1. شما شیت ها را با کاغذ A1 بسازید. سپس در وقت پرینت با کاغذ A3 پرینت یا خروجی بگیرید. در این حالت Scale شما نصف میشود. برای مثال اگر کاغذ A1-Scale1000 را انتخاب کنید، پرینت شما A3-Scale2000 خواهد بود.

  6. سلام
    یه سوال دارم ….
    من با سیویل 2013 کار میکنم …. توی قسمت شبت بندی نمی تونم اندازه ی دلخواهم رو واسه شیت انتخاب کنم گزینه هاش محدوده A-1 و A-0 بیشتر نداره من می خوام تو A-3 بگیرم…. چیکار کنم؟؟؟؟..
    با تشکر از سایت مفید و کاربردی تون …. 🙂

    1. دقیقاً از چه طریقی به این مرحله ی پرینت گرفتن رسیدید؟ به طور کلی این موضوع مربوط به قابلیت پرینتر پیشفرض شما میشود. پرینتر را تغییر دهید و دوباره امتحان کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.