نمایش خط لوله در مقطع عرضی در Civil3D

برای شروع این فایل را دانلود کنید.
پسورد: www.omran-omran.com

 

فایل Pipe Networks-3C.dwg را در Civil3D بارگذاری کنید. در این آموزش قصد داریم اجزای خط لوله را در یک مقطع عرضی نمایش دهیم. برای این کار ابتدا یک Sample Line میسازیم. سپس از آن یک Section تولید میکنیم.
در پلان موجود در فایل، روی محدوده ی کیلومتر 1260 زوم کنید.

روی کیلومتر 1260 روی الاینمنت Zoom کنید.

 

حال از تب Home در ریبون، روی Sample Lines کلیک کنید.

از ریبون Sample Lines را انتخاب کنید.

 

پس از آنکه نشانگر ماوس به شکل یک مربع کوچک تبدیل شد، یکبار Enter بزنید تا پنجره ی  Select Alignment نمایش داده شود. سپس  Road1 را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید.

در لیست Road1 را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید.

 

در پنجره ی Create Sample Line Group بدون تغییر، روی Ok کلیک کنید.

در Create Sample Line Group رو Ok کلیک کنید.

وقتی در کنار نشانگر ماوس عبارت Specify station along alignment مشخص شد، مقدار 1260 را وارد کرده و یک بار Enter بزنید.

مقدار 1260 را برای ایستگاه سمپل لاین وارد کنید.

سپس برای Left swath width مقدار 20 را وارد کنید و Enter بزنید. در مرحله ی بعد برای Right width نیز مقدار 20 را وارد کنید و Enter بزنید. در نهایت یک بار Enter بزنید تا از حالت ترسیم Sample Line خارج شود. در ادامه باید مقطع عرضی را ترسیم کنیم.

مقدار 20 را برای swath width وارد کنید.

حال برای ترسیم مقطع عرضی که شامل خط لوله نیز میباشد، از تب Home در ریبون، روی Section Views کلیک کرده و Create Section View را انتخاب کنید.

create Section View

در پنجره ی Section Display Option مطابق شکل در ستون Change Labels تمام لیبل ها را به No Labels تغییر دهید. به کادر آبی رنگ دقت کنید. روی کلمه ی Standard در نرم افزار خود کلیک کنید و مطابق شکل آنها را به No Labels تغییر دهید. این قسمت تنها لیبل های اضافی را از سکشن حذف میکند و تاثیری روی رسم خود سکشن ندارد. روی Create Section View در پایین تصویر کلیک کنید

Labelها را به No Label تغییر دهید.

پس از نمایان شدن عبارت Identify section view origin یک ناحیه را برای رسم مقطع انتخاب کنید و یک بار کلیک کنید تا مقطع رسم شود.

برای رسم مقطع عرضی یک نقطه را انتخاب کنید.

مقطع مطابق شکل زیر رسم میشود و همانطور که مشخص است اجزای خط لوله نیز در این مقطع نمایش داده شده است.

نمایش لوله در مقطع عرضی

 

 

2 دیدگاه برای “نمایش خط لوله در مقطع عرضی در Civil3D”

  1. باسلام
    وقت بخير
    آقاي مهندس من وقتي مقطع عرضي براي خط لوله ترسيم ميكنم وقتي در مرحله بعد از create section view پنجره بعدي مي آيد در تب section disply option هيچ چيزي وجود ندارد كه حالت no lable بخواهم به آن بدهم..اما وقتي دكمه create section view را ميزنم سكشن ترسيم ميشود …اشكالش چيست…ممنونم از شما

    1. سکشن شما به درستی ترسیم میشود. تنها تفاوتی که با سکشن موجود در آموزش خواهد داشت این است که لیبل هایی با رنگ سفید بر روی سکشن شما نمایان میشود. مجدداً آموزش را بررسی کنید. در تصویر مرتبط با این جمله “در پنجره ی Section Display Option مطابق شکل در ستون Change Labels تمام…” ناحیه ای که باید به No Label تغییر داده شود با کادر آبی رنگ، مشخص شده است. به هر حال این قسمت تنها لیبل های سکشن را حذف میکند و بدون این مرحله نیز سکشن شما درست ترسیم میشود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.