نحوه ساخت سورفیس(Surface)

 
دانلود فایل آموزش نحوه ساخت سورفیس

فایل توپوگرافی منطقه را در Civil3D باز کنید. (کلیک کنید:توپوگرافی چیست؟) این فایل شامل خطوطی است که مختصات نقاط مختلف منطقه مورد نظر را به ما میدهد. برای انجام پروژه نیاز داریم تا این خطوط را تبدیل به یک سطح کنیم. یا به اصطلاح یک Surface ایجاد کنیم. سپس میتوانیم بر روی این سورفیس، پروفیل و مقاطع عرضی را ترسیم کنیم.

برای ساخت سورفیس از طریق ریبون و از تب Home مطابق شکل Surface و از آن Create Surface را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

ribbon-create-surface

 

بعداز باز شدن پنجره ی Create Surface در قسمت Name کلمه EG را به عنوان اسم برای سورفیس تایپ کنید(EG به عنوان مخفف Existing Ground) و سپس  روی گزینه ی Ok کلیک کنید.(میتوانید Description به معنی شرح و توضیحات را به دلخواه پر کنید).

surface-create-eg

 

از طریق ریبون و از تب Home جعبه ابزار Toolspace را پیدا کنید(شکل زیر). یا اینکه میتوانید کلمه Toolspace را تایپ کرده و یک بار Enter بزنید تا Toolspace ظاهر شود(آشنایی با Toolspace.) اطمینان حاصل کنید که در تب Prospector در Toolspace هستید(کادر قرمز.) روی علامت + در کنار Surfaces کلیک کنید تا EG نمایان شود(کادر آبی.)

prospector-surfaces

 

همانند شکل زیر در لیست، EG (که در مرحله ی قبل ساختیم)مشخص است. بر روی علامت مثبت کنار آن کلیک کنید، تا لیستی باز شود که شامل گزینه ی Definition است. مجددا بر روی علامت مثبت کنار آن Definition کلیک کنید. لیستی که باز میشود شامل گزینه ی Contours است. روی Contours کلیک راست کنید و سپس روی Add کلیک کنید.

surfaces-definition-countours

 

بعداز اینکه روی Add کلیک کردید صفحه ی زیر باز میشود. روی ok کلیک کنید تا نشانگر ماوس به شکل مربع تغییر شکل دهد.

add-contour-data

 

حال تمام خطوط(کنتورها) را انتخاب کنید و یک بار Enter بزنید.

select-contours

 

بعداز ساخت سورفیس خط سبز رنگی پیرامون سطح ساخته شده تشکیل میشود که ناحیه ی تعریف شده به عنوان سورفیس را نمایش میدهد.

surface-created

79 دیدگاه برای “نحوه ساخت سورفیس(Surface)”

  1. سلام جناب مهندس.
    من فایل توپوگرافی رو دارم اما هرچقدر سعی میکنم سورفیس نمیگیرد؟
    علت چیست؟
    فایل رو براتون میفرستم
    باتشکر
    [mail attachment link]

    1. فایلتون موردی نداشت و به راحتی سورفیس ساخته شد. از این لینک آموزشهای مراحلی که برای ساخت سورفیس در فایل شما انجام دادم رو مطالعه بفرمایید: لینک آپارات آموزش Civil 3D

  2. سلام
    به دلیل اینکه نصف خطوط توپوگرافی نقشه ی من با لاین درست شده، وقتی میخوام سورفیس درست کنم، اون قسمت هایی که با لاین کشیده شده، در زمان SELECT CONTOURS به حالت انتخاب در نمیان و فقط اونایی که با پلی لاین کشیده شده انتخاب میشن. چیکار باید کنم؟ آیا راهی وجود داره؟ اصلا چطور میتونم این خطوط ترازی که با لاین کشیده شدن رو به پلی لاین تبدیل کنم؟

    1. با استفاده از دستور PEDIT در اتوکد میتونید لاین ها رو به هم متصل کنید و تبدیل به پلی لاین کنید. البته فکر میکنم در نهایت برای هر پلی لاین بایستی مقدار Elevation رو دستی وارد کنید.

    1. این پیغام‌ها عموماً به این دلیل هست که در فایل اصلی شما تعدادی از خطوط تکراری هستند. نرم افزار به صورت خودکار این خطوط را در نظر نمیگیرد. این پیغام‌ها مهم نیستند و خللی در کار شما ایجاد نمی‌کنند.

      1. لزومی داره برای سطح از این دستور که درشکل هست استفاده کنیم؟
        این گزینه چه مفهومی داره؟

        break line

        با سپاس فراوان

        1. سلام. برای ساخت سورفیس باید با توجه به دیتا و داده‌هایی که دارید عمل کنید. در لیست Definition انواع ورودی‌های ممکن در Civil3D موجود هست. برای فایل شما از Breaklines یا Contours استفاده کنید.

    1. سلام. خطوط فایل شما از نوع Line هستند که به صورت ناپیوسته و بدون تراز ارتفاعی میباشند. خطوط توپوگرافی بایستی از نوع خطوط شکسته‌ی پیوسته یا PolyLine باشند که تراز ارتفاعی هم دارند. یا باید فایل دیگری تهیه کنید، یا در صورتی که اصرار به استفاده از این فایل دارید، میبایست با دستور PL تمام خطوط را مجدداً به صورت دستی و با کلیک کردن پی در پی ترسیم کنید و در نهایت به هر یک از خطوط پلی لاین ترسیم شده یک تراز ارتفاعی (که در فایل روی هر خط مشخص است) بدهید.

  3. با سلام. آقای مهندس من تمام نظراتو خوندم و تمام ارور های مربوط به هم ارتفاع نبودن خطوط یا تری دی پلی لاین بودنشون یا بهم وصل نبودنشونو رفع کردم تا جایی که وختی سورفیس رو میسازم دیگه توی قسمت panorama و بخش events هیچ اروری نمیاد. داپلیکیت هم نمیاد. فقط الان مشکلم اینه که اون خطوط سبزی که باید دور نقشم بیاد نیستن. درصورتی که وختی موس رو بین خطوط توپو میبرم اسم سورفیسمو و ارتفاع اون محلو میزنه ولی اون خطوط سبز دور نقشه نیستن. لطفا راهنمایی کنید. پیشاپیش ممنون

    1. با سلام. آیا از فایل استاندارد خود نرم افزار استفاده می‌کنید یا سورفیس را بر روی فایل خودتون ساختید؟ قبل از شروع کار همیشه ابتدا کل محتویات فایل خود را کپی کنید و یک فایل جدید Civil3D Mtric باز کنید و بر روی آن Past to original coordinate کنید. این آموزش را مطالعه کنید:

      آماده سازی توپوگرافی قبل از شروع کار

  4. سلام
    من تا مرحله انتخاب کنتور هم پیش میرم وقتی انتخاب می کنم 354 تا پیدا میکنه ولی هیچ surface نمیسازه، نرم افزار هنگ میکنه، چند بار هم امتحان کردم، حتی برنامه رو یکبار دیگه نصب کردم ولی درست نشد. مشکلش چیه؟

    1. مشکل فایل این بود که اندازه‌ها واقعی نبودند. اختلاف ارتفاع هر خط تراز با خط کناری حدود 1000 متر بود که در طبیعت همچین زمینی وجود ندارد. همچنین طول هر خط بالای چند میلیون متر بود که نتیجه گیری کردم که فایل اولیه شما از ابتدا با Scale اشتباه ساخته شده است. با دستور Scale آن را به یک صدم کوچک کردم و برای شما ارسال میکنم. البته طبیعتاً از نظر مکانی با تغییر Scale جابجایی در کنتورها رخ می‌دهد و این فایل استاندارد نخواهد بود(Xها و Yها مطابق با واقعیت نیستند). ولی اگر تنها جهت انجام پروژه راه دانشجویی یا یک کار درفت و اولیه با آن کار می‌کنید هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

  5. سلام مهندس خسته نباشید
    مهندس جان من هنگام ساخت سرفیس با کمک همین فایلی ک گذاشتید تو پیوست مشکل دارم
    وقتی کل خطوط رو SELECT میکنم و اینتر میزنم ارور میاد ک عکسشو واستون فرستادم اگه میشه این مشکل رو حل کنید چون تو نظرات بالا هم چند نفر این مشکل رو داشتند
    http://s6.uplod.ir/i/00582/98dvj2ckv3ci.jpg

    1. سلام. نام فایل اصلی این آموزش Topo_Civil3D_Metric.dwg میباشد که بررسی شد و مشکل و ارروری نداشت. اما در مورد ارروری که شما در فایلتون مشاهده میکنید، همانطور که در کامنتهای قبل اشاره شد:
      پیغام ignored – duplicade بدین معناست که خطوط فایل شما چندین بار روی هم کپی شده است و نرم افزار به صورت خودکار خطوط تکراری را به سورفیس اضافه نمیکند. همچنین Breakline error نشان از مشکل دار بودن خطوط توپوگرافی شما دارد(برای مثال ممکن است دو خط از توپوگرافی شما از یک نقطه عبور کرده باشند.)

      در صورتی که همچنان با اررور مواجه شدید فایل خود را قبل از ساخت سورفیس به ایمیل سایت ارسال کنید برای بررسی بیشتر.

  6. با سلام
    ببخشید با یه مشکل در نرم افزار سیویل تری دی مواجه شدم. open یا save as میکنم در کامند لاین از من مابقی کارها رو میخواد و پنجره save , open باز نمیشه.
    لطفا بفرمایید باید چکار کنم؟
    ممنونم

    1. سلام. به علت چند بار Crash شدن نرم افزار، این مشکل ایجاد شده. تنها راه این هست که هر بار که کامندلاین باز شد و مابقی کارها رو خواست، تمام متن کامندلاین رو پاک کنید و کاراکتر “~” را تایپ کنید و اینتر بزنید تا ادامه ی مراحل به حالت نرمال برگردد(کاراکتر ~ زیر کلید ESC در کیبرد قرار دارد).

  7. سلام مهندس
    من یک حجم خاک ریز دارم که قرار با لودر برداشته بشه
    چطوری با civil حجم عملیات خاک برداری رو محاسبه کنم؟
    مقطع خاکریز ثابت نبوده و در وسط آن یک کانال وجود دارد که البته تمام نقاط ارتفاعی کانال، بالای خاکریز و پاشنه خاکریز توسط نقشه بردار برداشته شده..
    ممنون

    1. سلام. برای محاسبه حجم میبایست یک سطح بالایی و پایینی داشته باشید و با محاسبه اختلاف دو سطح، حجم را محاسبه فرمایید. نقاط برداشت شده از بالای خاکریز و نقاط پیرامونی قبل از خاکبرداری با لودر را برای تشکیل سطح اولیه(Surface1) استفاده کنید. نقاط بالای کانال و پاشنه ی خاکریز رو به عنوان نقاط تشکیل دهنده ی سطح ثانویه(Surface2) در نظر بگیرید. آموزش محاسبه اختلاف دو سطح را مطالعه فرمایید.

  8. سلام و خسته نباشید ببخشید من چطوری میتونم فایل آموزشی شما را به دست بیارم ممنون میشم کمکم کنید

  9. سلام مهندس ببخشید راجع به نحوه انتخاب کونتور ها میشه بیشتر توضیح بدید
    باید همه تک تک خط های تو توپوگرافی رو انتخاب کرد؟

    1. سلام. بله، بایستی تنها خطوط توپوگرافی را انتخاب کنید. میتوانید لایه های اضافی را خاموش کنید و با این روش ساده تر تمامی خطوط را Select کنید.

  10. سلام مهندس.من وقتی یک خطو انتخاب میکنم بهش ارتفاع میدم تو پروپرتیس فقط یک سر خطو بالا میاره.خواهشا روش یکی کردن خطوط رو منفصل هم توضیح بدید ممنون میشم

    1. سلام. نوع خطوطی که برای ساخت توپوگرافی استفاده میشود، میبایست از نوع “پلی لاین” باشد. در صورتی که با توضیحات شما، به نظر فایل توپوگرافیتون با خطوط 3DPolyLine ساخته شده است. آموزش زیر را مطالعه کنید و این موضوع را بررسی کنید.

      برای آشنایی با انواع خطوط در Civil3D این آمورش را مطالعه بفرمایید: انواع خطوط در اتوکد

  11. سلام خواهشا روش تبدیل توپوگرافی دوبعدی به سه بعدی در سویل تری دس رو توضیح بدید.

  12. با سلام
    من وقتی میخوام سورفیس درست کنم تمام خطوط رو انتخاب میکنم ( کارم درسته ) ووقتی ساخته شد چون قسمتی از توپوگرافی هست یک خط زرد میاد دورش ولی وقتی پروفیل میخوام بکشم یکی این که مولفه زد ارتفاع نداره . دوم این که به صورت یه خط افقی هست لطفا کمکم کنید باتشکر

  13. مگه هر نقشه ای یه فایل نقاط جداگانه ای نداره؟
    شما فرمودین اینی که تو سایت هست قرار بدین،

    1. بله هر نقشه ای، فایل نقاط جداگانه ای دارد. برای مطالعه ی آموزش، فایل مربوط به همان آموزش را دانلود کنید و آموزش را با همان فایل، قدم به قدم انجام دهید.

  14. مهنس برای ساخت سورفیس فایل نقاط رو از کجا بیارم؟اگه دارین لطفا برام بزارید

    1. این فایل را دانلود کنید: http://omran-omran.ir/downloads/projeh_rah.pdf

      نحوه انجام پروژه راه و محاسبات اولیه، از جمله شیب طولی خط پروژه در این فایل توضیح داده شده است.
      همچنین در صورتی که منظور روش ترسیم شیب طولی پروفیل باشد، در زمان ترسیم خط پروژه میتوانید با تغییر ورتکس ها شیب را تنظیم کنید. روش ترسیم خط پروژه در پروفیل طولی

  15. سلام-چطور میتونم سورفیس های ساخته شده در نرم افزار رو حذف کنم؟
    و یه چیز دیگه این که چطور میتونم اون فایلی که سورفیسشه ساختم رو با نام جدید اضافه کنم؟

    1. سلام. میتوانید در Toolspace در تب Prospector لیست Surface را باز کرده و سورفیس دلخواه را با کلیک راست و انتخاب Delete حذف کنید. در صورتی که گزینه ی Delete وجود نداشت، گزینه ی Select را انتخاب کنید و سپس کلید Del در کیبرد را بفشارید.

  16. خسته نباشید
    وقتی تمام خطوط را انتخاب می کنم.enter که زده میشود.پیامی که به گفین نمایش داده نمیشود
    یه سری ارور میده که میگه تعدادی از خطوط add نشده اند.باید چکار کرد؟

  17. سلام
    زمانی که سطح رو توی سیویل درست میکنم و بعدش کلومب ها را اختصاص میدم وبعد از ترسیم راه توی پروفیل طولی راه رو رسم نمیکنه
    روی بعضی از توپوگرافی ها میشه روی بعضی نمیشه
    ممکنه مشکل از پلان باشه
    (مراحلی رو که توی آکوزش گذاشتید کاملا انجام دادم)

  18. سلام و درود فراوان بر آقای مهندس عزیز.من چطور میتونم خطوط موجود در عکسی که منحنی ترازهای توپوگرافی روش مشخصه رو تبدیل به توپوگرافی 3 بعدی کنم.واقعیت اینه که من فقط تصویر توپوگرافی منطقه رو دارم نه نقاط دقیق x و y و z رو.

    1. شما باید ابتدا تصویری که دارید رو Drag کنید روی یک فایل خالی از اتوکد.
      سپس Scale اون رو درست کنید که مطابق واقعیت باشد. سپس هر خط توپوگرافی رو با دستور پلی لاین از روی تصویر ترسیم کنید و به هر خط مقدار ارتفاع نوشته شده روی آن را نسبت دهید. البته دقت این کار پایین هست و همچنین مختصات X و Y این نقاط با واقعیت جغرافیایی تفاوت خواهد داشت.

  19. سلام من از نقشم سورفیس گرفتم ولی مشکل اینجاس که نرم افزار فقط ارتفاع منحنی های تراز رو میخونه و ارتفاع بین منحنی های تراز رو صفر نشون میده آیا راهی هست که ارتفاع بین منحنی هارو درون یابی کنه؟؟ در این حالت تو رسم خط زمین به مشکل میخوریم و خط زمین کامل رسم نمیشه

    1. سلام. اینطور که میفرمایید نیست. اگر طبق آموزش های سایت سورفیس میسازید، نرم افزار با مثلث بندی کردن، فواصل بین خطوط توپوگرافی را پر کرده و در رسم پروفیل و مقاطع عرضی به مشکلی بر نخواهید خورد.(البته این مثلث بندی نمایش داده نمیشود)

  20. با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من یک مشکلی در ساختن surface دارم وقتی تمامی کانتورها رو انتخاب می کنم بیش از 600 تا error و information در مورد کانتور ها و نقاط میدهد و در مورد نقاط ignored- duplicade و در مورد کانتورها هم خطای breakline می دهد می خواستم ازتون خواهش کنم اگر میشه راهنماییم بکنید ؟

    1. پیغام ignored – duplicade بدین معناست که خطوط فایل شما چندین بار روی هم کپی شده است و نرم افزار به صورت خودکار خطوط تکراری را به سورفیس اضافه نمیکند. همچنین Breakline error نشان از مشکل دار بودن خطوط توپوگرافی شما دارد(برای مثال ممکن است دو خط از توپوگرافی شما از یک نقطه عبور کرده باشند.)

  21. با سلام و خسته نباشید
    من یک فایل مختصاتی x y z ذخیره شده در فرمت dwg دارم می خواهم در سیویل تری دی سورفیس ایجاد کنم روشی هست بتوان از فایل dwg فرمت txt استخراج نمود

    1. خیر. این روش را امتحان کنید: در صورتی که اعداد و ارقام مختصات به صورت Text در فایل Dwg موجود هست، با کپی پیست کردن متن به فایل Excel انتقالش دهید.سپس میتوانید آن را به فایل txt تبدیل کنید.

  22. سلام خدمت همه وقت بخیر
    یه سوال دارم
    استاد گفته باید قوس افقی نرم افزار رو یصورت دستی محاسبه کنم
    و با هم مقایسه کنم
    منم از دستور toolbax < reprt manager رو انتخاب و بعد مسیر اصلیم رو انتخاب کردم
    حالا مشخصات قوس رو که میبینم مثلا Radius رو زده 150
    در حالی که من موقع ترسیم الایمنت به نرم افزار شعاع قوس رو 400 دادم
    1 – حالا این اختلاف برای چیه ؟
    2 – شاید مسیر گرفتن خروجی مشخصات قوس رو اشتباه میرم آیا مسیر خروجی قوس رو درست میرم ؟
    لطف کنید راهنمایی کنید . نرم افزار استفاده شده هم سیویل 2014 است
    با تشکر از همکاری شما

    1. سلام. روشی که برای گرفتن ریپورت استفاده کردید درست هست. با ابزار Angular(در ریبون، در تب Annotate) شعاع قوس رو بررسی کنید که احتمالاً همان 150 را نشان میدهد. در صورتی که شعاع قوس 150 و منطبق بر ریپورت بود، در ترسیم قوس احتمالاً اشتباهی داشته اید. از چه روشی برای ترسیم قوس استفاده کردید؟

  23. خسته نباشید
    آیا می توان از نرم افزار civil3d خروجی برای land گرفت؟ همانطور که می دانید وزارت راه خروجی csdp را فبول می کنه اگر با land کار کنیم امکان لینک شدن به csdp هست آیا با civil 3d هم میشه این کار را انجام داد؟

  24. سلام و خسته نباشید من یه مشکلی دارم که چگونه محدوده سورفیس با خط سبز رنگ مشخص شده است را پاک کنیم لطفا هر چه این مشکل من را حل کنید …. من چند دید گاه نوشتم ولی به من جواب تدادید

  25. با سلام

    جناب مهندس من به یه مشکل خوردم، فایل توپوگرافی که به من دادن یک فایل از پیش طراحی شده کد هستش که زمانی که ایمپورت میکنم داخل سیویل ترازهای ارتفاعی همه 0 هستش، زمانی هم که میخوام بشون ارتفاع بدم (تو properties، قسمت elevation) اصلا چنین چیزی ندارم، و همچنین لایه ای هم تعریف نشده

  26. با سلام آیا یک طرح یا نقشه را میشه بلوک کرد و ازش یه سورفیس درست کرد که در موقع مقطع عرضی و پروفیل طولی زدن با وضع موجود زمین طبیعی نشان بده…..باتشکر پورجعفر

    1. برای ساخت سورفیس شما نیاز به خطوط توپوگرافی یا فایل نقاطی دارید که برای هر X و Y یک مولفه ی Z نیز داشته باشد. با بلوک کردن یک طرح یا نقشه این قابلیت ایجاد نمیشود.

  27. سلام و خسته نباشیدجناب مهندس من میخوام کانترامو انتخاب کنم ولی چون مسیرمو کشیدم وقتی با موس کل کانتورها رو انتخاب میکنم مسیر هم باهاش انتخاب میشه
    ولی وقتی از منوی لایه ها چراغ لایه ی صفرو خاموش میکنم مسیر درنقشه ناپدید میشه به نظرتون اگه دراین حالت کانتورهارو انتخاب کنم و برای ایجاد سطح اقدام کنم درست باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام.
      شما میتونید کل کنتورها رو به همراه خط مسیر انتخاب کنید، بعد با نگه داشتن کلید Shift و کلیک روی خط مسیر، اون رو از حالت انتخاب در بیارید.

      در ضمن میتونید لایه ی صفر رو خاموش کنید، سورفیس رو بسازید، و بعد مجدداً لایه ی صفر رو روشن کنید.

      و در صورتی که خطوط توپوگرافیتون هم در لایه ی صفر هست، میتونید خط مسیر رو توی یک لایه ی دیگه ترسیم کنید و اون لایه رو خاموش کنید تا خطوط توپوگرافیتون در دسترس باشه.

  28. جناب مهندس شرمنده
    بنده یه مشکل تو نرم افزار سیویل 20143d داشتم
    برای پروژه راهی به دو مشکل اساسی برخوردم :
    1 – نوع سطحمو تین انتخاب کردم و از منوی پرسپکتور خطوط بریک لاین هامو که اضافه میکنم یکسری خطوط اضافه ( که انگار خطوط تراز تو بعضی جاها داپلیکیت کرده )رو ی سطحم اضافه میشه که پروفیل طولیمومیریزه بهم توی عکس زیر اشاره کردم بهش :

    http://uplod.ir/xwmmetqcon38/3.PNG.htm

    2 – مشکل بعدی : اختلاف نقطه ابتدا تا انتهام 250 متره و 3 تا مسیر رسم کردم اما تو پروفیل طولی نمیتونم شیب مجازو رعایت کنم و شیب خط پروژم خیلی زیاد میشه ( شیب مجازم 6 % ) .
    پروژه رو براتون میزارم :
    http://uplod.ir/kgeywd188ynz
    اگه لطف کنید پاسخ بدید منون میشم

    1. مشکل از فایل خام توپوگرافیتون هست. به شکل زیر دقت کنید:

      topo's problem

      تعدادی از خطوط توپوگرافیتون از نوع لاین هست(که باید از نوع پلی لاین و پیوسته باشد. از روی شکل میشه این موضوع رو فهمید. چون خطوط پلی لاین با یک کلیک تماماً انتخاب میشود). همین موضوع باعث شده که این خطوط مولفه ی Z (ارتفاع) هم نپدیره. و سورفیستون با مشکل ساخته شده. برای حل این مشکل باید با دستور PL روی تمام خطوط ایراد دار یک خط پیوسته ی جدید ترسیم کنید و با توجه به باقی خطوط توپوگرافی سالم، به هر کدام تراز درست رو بدهید و سورفیس رو دوباره بسازید.(یا یک فایل توپوگرافی بدون مشکل تهیه کنید.)

      در مورد سوال دوم باید فایل بدون ایراد سورفیستون بررسی بشه که آیا شیب طبیعی زمین اجازه ی رسم خط پروژه با شیب کمتر از 6% رو به ما میده یا خیر.

      1. جناب مهندس ممنون از پاسخ سریعتون .مشکلم حل شد .
        چن تا سوال دیگه هم از سیویل 2014 داشتم :
        1 – خروجی landxml برای سطح چیه ؟ و چطور میتونم این خروجی رو بگیرم ؟
        2 – خروجی مشخصات قوسها و سرعت طرح و . . . . رو تو سیویل چطور بگیرم ؟
        3 – نحوه استفاده از قابلیت درایو ( چک رانندگی در مسیر ) چطور است ؟
        ببخشید که سوالام زیاده اگه ممکنه مثله سوال قبلیم لطف کنید با عکس پاسخ بدید- ممنون از حوصلتون

        1. خروجی Landxml یک نوع پسوند فایل هست که توسط نرم افزارهای متفاوت استفاده میشه. برای مثال میتونید از سورفیس یا پروفیل طولی از نرم افزار Civil3D خروجی بگیرید و در نرم افزار مرتبط دیگری از آن استفاده کنید. برای خروجی گرفتن در Civil3D از Toolspace و تب Prospector روی Surface(برای مثال) کلیک راست کنید و Export landXML را انتخاب کنید.

          خروجی های نرم افزار رو میتونید از قسمت Report Manager که در تب Toolbox در Toolspace است بدست بیارید.

          برای دستور درایو این آموزش را مطالعه کنید: دستور Drive

  29. یا سلام و خسته نباشید حجم دو سطح را بدست اوردم سطح اول بزرگتر و سطح دوم داخل همان سطح اول با متراژ کمتر میخواهم این سطح را به حالت سه بعدی در بیاورم و تحویل کارفرما بدم لطفا اگر امکان داره راهنمایی کنید

  30. با تشکر از وقتی که گذاشتین تو قسمت properties اصلا خطوط تپوگرافیم zندارن باید چکار کنم؟دلیلی که سرفیس نمیگیره همینه؟

    1. بله. به همین دلیل سورفیس ساخته نمیشود. نرم افزار سطح شما را به صورت یک سطح صاف با تراز صفر میسازد. باید تک تک خطوط را در قسمت Properties اصلاح کنید که البته کار وقت گیری هست. بدین صورت که عدد ترازی که در روی خطوط نوشته شده است را در Properties در قسمت Elevation هر بار برای هر خط وارد کنید.

      1. همه نقاط تپوگرافیمو zشو وارد کردم اما بازم پروفیل طولیم درس نمیشه اگه امکانش هست ی نگاه به پروژم بکنین ممنون میشم.
        -لینک حذف شد-

        1. شما هنوز به چند خط از توپوگرافی تراز نداده اید. برای کنترل اینکه خطی را فراموش کرده اید یا خیر، به قسمت View رفته و روی Orbit کلیک کنید تا توپوگرافی را به صورت سه بعدی ببینید و بررسی کنید.

  31. مرسی . کاملا واضح توضیح دادید
    متشکرم
    نحوه ی نمایش پل در پروفیل طولی چگونه است ؟

    1. برای پروژه راهسازی پیشنهاد میکنم، علائم اختصاری پلها و آبروها را به صورت دستی وارد کنید. ولی به هر حال افزونه ای به نام Bridge Modeler for AutoCAD Civil 3D هم وجود دارد که میتوانید از آن برای طراحی پل استفاده کنید که به زودی آموزش هایی برای آن قرار داده خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به سایت Autodesk مراجعه کنید.

  32. چگونه می توان خطو کنتوری که در برنامه Civil3D ساخته می شه را بعد از اکسپورت کردن در قالب فایل اتوکد 2007 داخل یک لایه جدید قرار داد؟
    اصلاً چنین کاری انجام میده یا نه؟
    ممنون

    1. بله همچین کاری ممکن هست:
      – ابتدا خطوطی که میخواهید به یک لایه ی جدید انتقال دهید را انتخاب کنید.
      – سپس کلیک راست کرده و روی Properties کلیک کنید و یا CTRL+1 را بفشارید تا به Properties بروید.
      – در قسمت General روی لیست Layer کلیک کنید و لایه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا خطوط به آن لایه منتقل شوند.

  33. یک سوال دلیل اینکه در قسمت مختصات سمت چپ پایین نرم افزار فقط ارتفاع نقاط منحنی میزان رو نشون میده چیه؟

    1. در قسمت سمت چپ پایین، همونطوری که میدونید مختصات هر نقطه ای که نشانگر ماوس بر روی آن باشد، نشان داده میشود. برای مثال در صورتی که نشانگر را بر روی یک نقطه از صفحه قرار بدهید که خطوط توپوگرافی در آن نباشد، فقط مختصات X و Y آن نقطه از صفحه خالی را به شما نشان میدهد. و در صورتی که نشانگر ماوس را بر روی خطی از خطوط توپوگرافی قرار دهید، مشخصه Z یا همان تراز ارتفاعی نیز نشان داده خواهد شد. لطفاً در صورتی که منظورتون رو درست متوجه نشدم، توضیح بیشتری بدید.

      در این قسمت هم توضیحاتی در این رابطه داده شده است:

      واریانت راهسازی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.