متعادل کردن منحنی بروکنر در Civil3D

فایل civil3D این آموزش را دانلود کنید: دانلود متعادل کردن منحنی بروکنر

پسورد: www.omran-omran.com

 

ابتدا این تعاریف را مطالعه بفرمایید:

Grade point :  نقطه ای در نمودار بروکنر وقتی از حالت cut به حالت  fill گذار میکند. (و یا بلعکس، از حالت fill به حالت  cut گذار کند.) این نقطه همیشه نقطه ی ماکزیمم و یا مینیمم نمودار است.

Freehaul : موادی که تماماً در “فاصله ای تعریف شده تا نقطه ای که حفاری شده است”، جابجا شود و نه بیشتر از آن فاصله. و طبق قراردادی که با  پیمانکار بسته شده، جابجایی در کمتر از این فاصله هزینه ای در بر نخواهد داشت. به این فاصله Freehaul Distance گفته میشود.

Overhaul :  مصالح حاصل از خاکبرداری که خارج از محدوده ی Free haul قرار گرفته باشد.

 

فایل بالا را دانلود کرده و در نرم افزار Civil3D بارگذاری کنید. این فایل در ادامه ی آموزش ترسیم منحنی بروکنر با  Civil3D  آورده شده است که مقدار Freehaul Distance در آن برابر 300  در نظر گرفته شده است. در این آموزش قصد داریم منحنی بروکنر را با اضافه کردن قرضه و دپو در محلهای مناسب تماماً سبز رنگ کنیم. سبز رنگ شدن بدین معنیست که با اضافه کردن قرضه و دپو، هزینه ی اضافی جابجا کردن خاکهای خاکبرداری و خاکریزی به صفر برسد. برای شروع مطابق شکل روی قسمتی که با دایره ی قرمز مشخص شده زوم کنید.

روی ناحیه ی مشخص شده در منحنی بروکنر شکل زوم کنید.
روی ناحیه ی مشخص شده در منحنی بروکنر شکل زوم کنید.

 

نشانگر ماوس را روی نقطه 25+3 نگه دارید تا مشخصات آن ظاهر شود. این نقطه نقطه ی Grade Point نامیده میشود. Grade Point نقطه ایست که از حالت Cut به Fill و یا بلعکس گذار میکند و در نقاط ماکزیمم یا مینیمم قرار دارد. Grade Pointها با توجه به سایت پروژه مورد نظر میتوانند نقاط مناسبی برای در نظر گرفتن قرضه یا دپو باشند. در مشخصات ظاهر شده میتوانید مشخصه ی SVOL را مشاهده کنید. این مقدار حجم خاکبرداری است که تا این نقطه در منحنی بروکنر به صورت تراکمی جمع شده است. مقدار آن 1541 یارد مکعب میباشد. که در مراحل بعد از مقدار تقریبی 1500 برای ایجاد یک دپو استفاده خواهیم کرد.

مطابق شکل نشانگر ماوس را روی خط منحنی بروکنر در کیلومتر 25+3 نگه دارید.
مطابق شکل نشانگر ماوس را روی خط منحنی بروکنر در کیلومتر 25+3 نگه دارید.

 

روی منحنی بروکنر کلیک کنید و از لیست Mass Haul Line Properties را انتخاب کنید.

روی منحنی بروکنر کلیک راست کنید و Mass Haul Line Properties را انتخاب کنید.
روی منحنی بروکنر کلیک راست کنید و Mass Haul Line Properties را انتخاب کنید.

 

مطابق شکل زیر به تب Balancing Options که با رنگ قرمز مشخص شده وارد شوید. روی کلید Add Dump Site کلیک کنید و مطابق ناحیه ای که با رنگ سبز مشخص شده اعداد را وارد کنید. برای Station عدد 25+3 و برای Capacity  مقدار 1500  را وارد کنید. با این کار ما در کیلومتر 25+3 یک محل دپو معرفی کردیم با حجم 1500 یارد مکعب. مقدار 1500 یک مقدار تقریبی و انتخابی است که در نقطه 25+3 نمودار را تقریباً صفر میکند. روی Ok کلیک کنید.

وارد تب Balancing Options شده و یک Dump site به لیست اضافه کنید.

 

مطابق شکل در نقطه ی 25+3 منحنی بروکنر تقریباً به صفر رسیده است. خاک برداشت شده تا کیلومتر 25+3 به عنوان Freehaul معرفی میشود. بدین معنی که جابجایی این مواد هزینه ای در بر نخواهد داشت. حال بعداز نقطه ی 25+3 که در آن دپو تعریف کردیم میبینیم که منحنی با hatch قرمز به حالت Overhaul میباشد. (Overhaul به خاک و موادی گفته میشود که باید بیشتر از فاصله ی Freehaul Distance جابجا شود و در نتیجه هزینه در بر خواهد داشت). در قدمهای بعدی آن را نیز بالانس خواهیم کرد. دقت داشته باشید ما از فواصل بیشتر از 300 استفاده نمیکنیم. زیرا Freehaul Distance همانطور که در ابتدا توضیح داده شد برابر 300 در نظر گرفته شده است.

مطابق شکل در نقطه 25+3 منحنی بروکنر تقریباً صفر شده است.

 

روی ایستگاه 25+6 زوم کنید. دقت کنید، اگر همین ایستگاه را در پروفیل طولی بررسی کنید، میبینید که تقریباً ناحیه ی مسطحی میباشد. زمین های مسطح نیر جای مناسبی برای در نظر گرفتن قرضه با دپو میباشند. نشانگر ماوس را بر روی منحنی بروکنر، روی کیلومتر 25+6 نگه دارید تا مشخصات آن نقطه نمایان شود. حدود 2000 یارد مکعب حجم خاک مورد نیاز برای خاکریزی تا این ناحیه میباشد. در قدمهای بعدی برای این ناحیه یک قرضه به Civil3D معرفی میکنیم. مجدداً مانند توضیحات قبل منحنی بروکنر را انتخاب کنید و کلیک راست کنید و mass haul line properties را از لیست انتخاب کنید.

نشانگر ماوس را روی 25+6 از منحنی بروکنر ثابت نگه دارید تا مشخصات آن ظاهر شود.

 

در پنجره ی Properties مطابق شکل به تب Balancing Options رفته و روی Add Borrow Pit کلیک کنید. مطابق ناحیه ی با سبز مشخص شده ی زیر اعداد را وارد کنید. برای Borrow Pit اضافه شده، در قسمت Station عدد 25+6 را و برای قسمت Capacity عدد 2000 را وارد کنید. عدد 2000 را در مرحله ی قبل با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی منحنی بروکنر بدست آوردیم. حال روی Ok کلیک کنید.

روی تب Balancing Options کلیک کنید و یک Barrow Pit به لیست اضافه کنید.
روی تب Balancing Options کلیک کنید و یک Barrow Pit به لیست اضافه کنید.

 

پس از کلیک روی Ok شکل نهایی مشابه زیر خواهد بود. همانطور که میبینید زیر خط اساس(یا همان محور X) ما تنها “فری هال” یا Freehaul داریم. بدین معنی که جابجایی خاک در ناحیه ی سبز هزینه ای در بر نخواهد داشت.

همانند شکل ادامه ی منحنی بروکنر نیز به صورت Freehaul در آمده است.
همانند شکل ادامه ی منحنی بروکنر نیز به صورت Freehaul در آمده است.

 

در نهایت همانند مراحل قبل یک Dump Site (یا همان دپو) مشابه شکل زیر تعریف کنید. در کیلومتر 50+11 با حجم 10000 یارد مکعب. روی Ok کلیک کنید.

مشابه مراحل قبل عمل کنید و یک Dump Site با مشخصات مشابه شکل به لیست اضافه کنید.
مشابه مراحل قبل عمل کنید و یک Dump Site با مشخصات مشابه شکل به لیست اضافه کنید.

 

شکل نهایی منحنی بروکنر مشابه زیر خواهد شد. در این آموزش civil3d با اضافه کردن دو محل دپو و یک قرضه، منحنی بروکنر را متوازن یا متعادل کردیم:

شکل نهایی منحنی بروکنر و پروفیل زیر آن
شکل نهایی منحنی بروکنر و پروفیل زیر آن

 

9 دیدگاه برای “متعادل کردن منحنی بروکنر در Civil3D”

  1. سلام ببخشید من برای محاسبه ی عزم حمل به مساحت منحنی بروکنر احتیاج دارم.سعی کردم با فرمان Area مساحت رو بدست بیارم ولی با بزرگ نمایی 0.01 و .001 محور قائم اعداد متفاوتی درمیاد که نمیدونم کدوم رو در نظر بگیرم خواهش میکنم دراین مورد راهنماییم کنید

    1. سلام، محور عمودی در هر نقطه از منحنی میزان حجم در اون نقطه رو نمایش میده. شما میتونید نقاط ماکزیمم و مینیمم رو در 2 ضرب کنید تا حجم هر قسمت رو بدست بیارید.

  2. سلام مهندس – وقتتون بخیر به یه مشکل در پروژه راه برخوردم ، اگر براتون ممکنه بنده رو راهنمایی بفرمایید
    تا مرحله کریدور مشکلی نیست ، اما بعد از اینکه کریدور رو انتخاب میکنم و میخام یک سطح جدید بسازم و همچنین از گزینه boundariseگزینه Eps رو انتخاب میکنم ، بعد از اوکی و رفرش کردن یکسری خطوط عجیب و غریب روی مسیرم ظاهر میشن حتی یک خط سبز رنگ هم ابتدای مسیرو رو به انتهای مسیر وصل کرده ، هر کارم کردم از بین نرفتن . با سیویل تری دی 2014 هم کار میکنم ، لینک پروژه رو پیوست میکنم ، لطف میکنید اگر جواب بنده رو بدید . مچکرم

    دانلود فایل پروژه

    1. ابتدا تمام مراحل را تا ترسیم خط پروژه پروفیل طولی، حذف کنید. یعنی تنها یک الاینمنت دارید و یک پروفیل طولی با خط زمین و خط پروژه.
      در پروفیل طولی، انتهای خط پروژه میبایست به انتهای خط زمین متصل باشد. در حقیقت شما نمیتوانید انتهای پروژه را با اختلاف ارتفاع از زمین طبیعی تمام کنید.
      در کیلیومتر حدود 2100 در شکستگی یک قوس بزنید.
      حال مجدداً کریدور را بسازید و سپس سورفیس کریدور و سپس سمپل لاین ها و مقاطع عرضی و محاسبه احجام
      (ضمن اینکه اگر در ساخت اسمبلی تجربه کافی ندارید، پیشنهاد میکنم از اسمبلی بیسیک موجود در نرم افزار استفاده کنید و آن را کمی تغییر دهید.)
      با این شرایط فایل شما مجدداً ساخته شد و مشکلی نداشت.

      لینک دانلود فایل پاسخ

  3. من با این منحنی برای انجام پروژه ی یکی از دوستان آشنا شدم و پس از جستجو با اطلاعات خوب شما روبرو شدم . و خوشحالم از اینکه هنوز کسانی هستند که برای تبدیل علم به عمل تلاش میکنند .
    بی صبرانه منتظر اطلاعات بروز شما و علو درجات جنابعالی هستیم . (گروه نقشه برداری پارسیان نقشه)

  4. سلام اگه می شه یه سوال دیگه هم بپرسم. ممنون
    سوال من در مورد منحنی بروکنر است:
    1. آیا برنامه گزارشی در مورد اطلاعات منحنی بروکنر می ده؟ آخه من هرچه بین گزارش ها گشتم، گزارش که در مورد منحنی بروکنر باشه پیدا نکردم. برای مثال این که ایستگاه های خاک برداری و خاک ریزی ما کجاست؟ چقدر از خاک برداری و خاک ریزی ما با توجه به فاصله ای که تعیین کردیم رایگان است و چقدر آن پولی؟ و یا این که اون قسمتی که پولی است باید تا چه فاصله ای حمل بشه؟
    2. اگه این اطلاعات رو برنامه به ما نده، پس ما چطور پروژه رو متره و برآورد کنیم. در حقیقت ما باید بدونیم که حمل چقدر از خاک رایگان تموم می شه و حمل چقدر از خاک را پولی است و..؟
    3. در Civil 3d چطور می شه روی منحنی بروکنر خط توزیع معلوم کرد؟
    4. ببخشید اصلا خط توزیع چطور عزم خاک رو کم می کنه، منظورم اینه که اگه منحنی بروکنر با خط توزیع را به پیمانکار بدهیم چه چیزهایی از او می فهمه؟

    1. در مورد منحنی بروکنر شما فقط میتوانید از خروجی گرافیکی منحنی استفاده کنید. متاسفانه Civil3D در این قسمت خیلی قوی نیست و خروجی های لازم را به شما نمیدهد. مجبور هستید به صورت دستی خط توزیع رسم کنید. برای گرفتن مقدار احجام، از روی ایستگاه های مورد نظر در منحنی ترسیم شده توسط نرم افزار، و مقایسه ی آن با جدول احجام میتوانید مقادیر مورد نظر خود را بدست آورید. شما باید با استفاده از نمودار بروکنر و انجام محاسبات دستی، مقدار عزم حمل را بدست آورید. برای این مبحث به کتابهای راهسازی مراجعه کنید.

  5. با عرض سلام و خسته نباشبد:
    سوال داشتم: من می خواهم حجم مصالح روسازی را حساب کنم.از compute materials و از قسمت import another criteria اقدام کردم. حالا در قسمت material volume table حجم مصالح را نشان می دهد. ولی نمی توانم گزارش گیری کنم. یعنی وقتی از قسمت volume report در تب آنالیز و یا قسمت tool box و از قسمت report>corridor>volume report اقدام می کنم، تمام داده ها صفر هستند. می خواستم بدونم راهی برای حل این مشکل است؟
    تشکر

    1. در تب آنالیز، و از قسمت Volume Report اقدام کنید. در آخرین پنجره برای ریپورت گیری، استایل احتمالاً روی earthwork تنظیم هست. آن را تغییر دهید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.