ترسیم Section در Civil3D

 
دانلود فایل آموزش ترسیم مقاطع عرضی

فایل این آموزش را در نرم افزار Civil 3D بارگذاری کنید. از تب Home در ریبون، روی Section Views و سپس روی Create Multiple Views کلیک کنید.

multiple-views

 

در پنجره ی Create Multiple Section Views در تب General مطابق شکل Alignment – 01 و SL Collection – 01 به عنوان الاینمنت و سمپل لاینهای این پروژه مشخص شده اند. روی تب Section Placement کلیک کنید.

create-multiple-section-views-general

 

نوع چینش مقاطع عرضی را به Draft تغییر دهید. تب های دیگر را بدون تغییر بگذارید و روی Create Section Views در پایین پنجره کلیک کنید.

section-placement

 

یک نقطه برای شروع ترسیم مقاطع عرضی در صفحه کار مشخص کرده و کلیک کنید. این عملیات میتواند تا چند دقیقه با توجه به تعداد مقاطع زمان بر باشد.

identify-section-view-origin

 

مقاطع عرضی کنار هم ترسیم میشود.

multiple-sections-done

34 دیدگاه برای “ترسیم Section در Civil3D”

  1. سلام من 7 نقطه به صورت دستی برداشت کردم حالا اگر بخوام براشون پروفیل عرضی بکشم باید چکار کنم ؟

    1. احتمالاً به هر دلیل دو سمپل لاین در این کیلومتر وجود دارد. با انتخاب یکی و زدن کلید Delete این مشکل برطرف می‌شود.

  2. با سلام
    اقای مهندس همانطور که مستحضز هستید وقتی در ترانشه باشیم و شیب طولی خط پروژه صفر باشد آب در قنوی کنار خط جمع می شوذ و برای حل این مشکل لازم است که قنو دارای شیب طولی به سمت پایین دست باشد؛ حال چگونه میتوان به قنو در مقطع عرضی در محدوده ی مذکور شیب طول داد

    1. با سلام. برای ایجاد شیب طولی میبایست در مراحل اولیه کار شیب طولی کل پروژه را با روش های موجود مشخص کرد، زیرا امکان تغییر شیب تنها در یک محدوده وجود ندارد و تغییر شیب طولی در یک محدوده، روی باقی قسمت های پروژه نیز اثر خواهد گذاشت. در صورتی که قصد دارید در یک محدوده شیب عرضی(که برای مثال در سکشن ها به یک سمت متمایل شود) در زمان طراحی اسمبلی مقطع عرضی میبایست این شیب را در ساب اسمبلی ها وارد کنید. مبحث اسمبلی در بخش آموزش Civil3D مطالعه شود.

  3. با سلام
    خدمت شما
    من grading مربوط به surface کار انجام شده رو ساختم و شیب مورد نظر رو در آن اعمال کردم ولی الان با دوتا مشکل روبرو شدم که به عرض می رسانم
    1- چرا شیب اعمال شده در ترانشه ها 3:1 ثابت نیست و نرم افزار با این که این مقدار شیب رو براش تعیین کرده بودم در بعضی از section ها از این مقدار بیشتر رسم کرده؟؟
    2- در هنگام محاسبه حجم عملیات خاکبرداری و محاسبه سطح مقطع section، سطح مربوط به grading که زیر سطح زمین طبیعی هست رو در نظر نمی گیره و فقط سطح مربوط به زمین طبیعی رو در مورد محاسبه قرار می ده؟؟
    البته در تنظیمات مربوط به compute materials تو بخش DATUM هم سطح کار انجام شده و هم سطح مربوط به GRADING رو انتخاب کردم!

    1. در مورد اول وقتی یک شیب تعیین کنید، نرم افزار دقیقاً از همان شیب استفاده میکند.
      در مورد دوم زیر سطح زمین هم به عنوان Cut محاسبه میشود.

  4. با سلام
    روشي هست تا براي رسم مقاطع عرضي سورفيس کار اجرا شده رو با شيب مثلا 3 به 1 به سطع زمين طبيعي وصل کنه و به نمايش بذاره؟؟ مثل حالتي که براي اسمبلي تعريف ميشه تا سطح زمين طبيعي رو قطع کنه فقط اين بار بجاي اسمبلي از يه سورفيس استفاده شه؟

    1. سلام. بله. میتونید خط پیرامون سورفیس کار اجرا شده رو به صورت فیچرلاین(feature line) ترسیم کنید. سپس با استفاده از Grading با شیب مورد نظر سورفیس اصلی رو قطع کنید. مبحث Grading رو مطالعه بفرمایید.

  5. راهی هست بشه از پروفیل عرضی یا طولی نقاط رو بصورت فایل TXT استخراج کرد؟؟؟

    1. برای مقطع عرضی، روی خط تشکیل دهنده ی سکشن کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس کلیک راست کنید و روی Section Properties کلیک کنید.
      حال میتوانید روی اطلاعات موجود کلیک راست کرده و Copy All را انتخاب کنید. برای هر سکشن باید این کار را تکرار کنید.

      برای پروفیل طولی از تب ToolBox در TOOLSPACE به قسمت Report Manager بروید.

  6. ممنون از توضيح كاملتون .متوجه اشتباهم شدم.از سايت عاليتون و همراهي جنابعالي بسيار سپاسگذارم.انشالله پاينده باشيد

    1. فایلتون رو بررسی کردم. در پلان، خطوطی که شماره گذاری شده (1 تا 5) خطوطی از جنس الاینمنت هست. در حالی که سکشن هایی که در پایین فایل شماره گذاری شده از نوع سکشن هست. (در حقیقت این سکشن هایی که در پایین فایل دارید، عمود بر الاینمنت 1 تا 5 شما ترسیم شده. به همین علت قسمت هایی از آن خارج از سورفیس افتاده. در پلان دقت کنید. خطوطی که عمود بر الاینمنت های 1 تا 5 است، مربوط به سکشن هایی است که در پایین ترسیم شده.)

      این توضیحی بود از فایلی که ساختید. برای رسم سکشن و پروفیل طولی یک بار آموزش های سایت را مجددا مطالعه کنید. برای رسم مجدد میبایست ابتدا یک (و فقط یک عدد) الاینمنت داشته باشید. سپس 5 سکشن عمود بر آن ترسیم کنید.) این لینک ها را مطالعه کنید:

      با این آموزش ابتدا فایلتون رو برای کار آماده کنید تا محیط بهتر و واضحتری داشته باشید :

      آماده سازی توپوگرافی قبل از شروع کار

      و سپس این آموزش ها :

      ایجاد مسیر راه یا الاینمنت

      نحوه ترسیم پروفایل(خط زمین)

      نحوه ترسیم پروفایل(خط پروژه)

      معرفی Sample lines

      ترسیم Section

  7. ممنون از توجه جنابعالي..
    بررسي كردم سورفيس موجود است.يعني الايمنت را هم داخل محدوده سورفيس كشيدم .حتي سمپل لاين هم داخل محدوده است .

  8. با سلام
    وقت بخير
    سوالي داشتم از خدمتتون
    در زمان ترسيم سكشن وقتي left swath width را مينويسم مثلا 200…و بعد سكشن را ميكشم تا 76 متر بعد از مركز سكشن را ميكشد ..در حاليكه جدول را تا 200 متر به سمت چپ و 200 متر به سمت را ست كشيده اما سكشن داخل آن را تا76 متر به سمت چپ و راست ميكشد ..علت چيست؟
    ممنون از همراهي شما

    1. بررسی کنید که آیا برای مثال 200 متر عرض سمت چپ سکشن، از سطح سورفیس موجود بیشتر نمیشود؟ چون سکشن تا جایی ترسیم میشود که سورفیس وجود داشته باشد.

  9. سلام از راهنمایی شما متشکرم و مشکل مقطع عرضیم با کمک شما حل شد.
    ولی یه موردی که من باهاش روبرو هستم اینه که چطوری می شه برای نرم افزار تعریف کرد که اسمبلی رو طوری بندازه که از پایین ترین نقطه زمین طبیعی تو هر پیکه ای که مقطع عرضی اونجا زده میشه، 10 سانت پایینتر باشه، تو این حالت فقط خاکبرداری به وجود میاد.
    اگه تو این مورد هم کمکم کنید ممنون می شم.

    1. در Toolpalette در تب Generic از گزینه ی LinkVertical استفاده کنید. با این گزینه میتوانید به هر اندازه که لازم باشد، از سطح زمین فاصله بگیرید. برای پایین آمدن از مقدار منفی استفاده کنید.

  10. سلام خسه نباشی
    وقتی که پروفیل عرضی رو رسم میکنیم مثل همین شکلی میشه که شما گذاشتید. پس مقطع عرضی که براش تعریف کردیم چی میشه. برای چی شکل مقطع رو نمایش نمیده. این شکل فقط خط زمین طبیعی رو نشون میده

    1. شما احتمالاً کریدور رو بعداز ساخت SampleLine تعریف کردید. سمپل لاینی که ساختید رو Delete کنید و مجدداً تعریف کنید.

  11. دوست عزی اگه زحمتی نیست وقتی داری جواب سوال قبلی رو میدی
    به این نکته توجه کن که من در یه پروژه خط انتقالگاز مشغولم، و برای جاده سرویس مشخصات زیرباید رعایت بشه که در مورد ساخت اسمبلی هم کمکم کنید ممنون میشم
    عرض کل 10متر
    3مترباشیب 1.5درست سمت راست و 7 متربا شیب1.5 درصد سمت چپ
    و به اجرای هر 1 متر حفاری باید 3 متر دیواره بازشود
    هرکاری می کنم اسمبلی زیر زمین طبیعی نمی یوفته

    1. اینکه اسمبلی شما زیر زمین طبیعی نمیفته ممکن هست به علت انتخاب اولیه اشتباه ساب اسمبلی های شما باشد. ساب اسمبلی های خود را مجدداً بررسی کنید.

  12. با سلام و خسته نباشید
    من تمام آموزش شما رو خوندم و اجرا کردم از بابت تهیه یه فایل آموزشی کامل از شما متشکرم
    یه سوال داشتم اینکه من برای رسم مقطع عرضی اقدام می کنم ولی اسنبلی که ساختم رو زیرش نمی زاره و فقط زمین طبیعی رو نشان میدهد
    چیکار باید بکنم و یا مشکل کار من در کجاست؟
    ممنون می شم اگه کمکم کنید

    1. دلیل این مشکل میتواند از سمپل لاین های شما باشد. ابتدا کریدور و سورفیس کریدور را بسازید و سپس سمپل لاین را تعریف کنید.

  13. با سلام
    1-در هنگام نمایش مقاطع عرضی به مشکل زیر برخورد کردم:
    در برخی مقاطع خطوط بدرستی نشان داده نشده یا اینکه مقطع عرضی ناقص ترسیم شده است.
    2- در هنگام ترسیم جدول احجام عملیات خاکی، این جداول ترسیم شده ولی همه اعداد داخل جدول(احجام و مساحت ها) صفر است!
    لطفاً راهنمائی کنید.
    با تشکر

    1. مشکلات ترسیم مقاطع عموماً به دلیل وجود Error در ساخت سورفیس بوجود می آید. در صورتی که سورفیس ها را طبق آموزش تعریف کنید و اختصاص دهید، این مشکل پیش نمی آید.

  14. با عرض سلام
    کاری که ما انجام میدیم راهسازی نیست و فقط محوطه سازیه و فقط دو تا سطح اولیه و تسطیح شده داریم یعنی دوتا کد اولیه و ثانویه داریم
    با چه روشی من برای این موارد مقطع عرضی بزنم؟

    1. برای هر کدام از این دو سطح، یک سورفیس مجزا بسازید. سپس میتوانید به راحتی هر دو سورفیس را در یک Sample Line تعریف کنید و مقاطع عرضی را رسم کنید.

      در صورتی که هدف فقط تخمین حجم عملیات خاکی است، میتوانید با روش Surface Comparison اختلاف دو سورفیس را محاسبه کنید و حجم خاکریزی و خاکبرداری را محاسبه کنید.

  15. با سلام
    ما در مرحله ی ساختن section در پروژه، خط زمین را رسم می کند. ولی امتداد مقطع تعریف شده برای راه(assembly) که زمین طبیعی را باید قطع کند را رسم نمی کند. در نتیجه احجام خاک برداری و خاکریزی صفر است. لطفا راهنمایی کنید اشکال کار کجاست

    1. به این آموزش توجه کنید: نوار کریدور

      بررسی کنید Target Surface را درست مشخص کرده اید؟ در Civil3D 2013 پنجره ها کمی متفاوت شده است. ولی همچنان این گزینه با نام Target Surface شناخته میشود.

    1. در مورد مقاطع عرضی میتوانید به بخش آموزش Civil3D مراجعه کنید. راهنمایی بیشتر: برای ترسیم مقطع کانال بهتر است ابتدا آموزش روش ساخت اسمبلی را از آموزش های پیشرفته مطالعه کنید.(اجزای مختلف راه مثل کانال در ToolPallete موجود است.)

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.