تبدیل پلی لاین به خط لوله در Civil3D

برای شروع این فایل را دانلود کنید.

پسورد: www.omran-omran.com

 

فایل Pipe Networks-1A.dwg را در Civil3D بارگذاری کنید. شکل زیر پلان موجود در این فایل را نشان میدهد. بر روی ناحیه ای که با دایره ی قرمز رنگ مشخص شده است زوم کنید. میخواهیم پلی لاین موجود در پلان را به خط لوله تبدیل کنیم و سپس آن را در پروفیل طولی نمایش دهیم. فایل این آموزش شامل سورفیس زمین ،سورفیس کریدور، الاینمنت و تقاطع میباشد.
برای رسم شبکه لوله، روش کلی کار بدین صورت است که ابتدا باید یک خط ترسیم کنید(میتواند از جنس 2D PolyLine, 3D PolyLine, FeatureLine و یا Arc  یا Autocad Line باشد). سپس خط رسم شده را به عنوان خط لوله معرفی میکنید.

 

از ریبون و از تب Home گزینه ی pipe Network را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. از لیست باز شده Create Pipe Network from Object را انتخاب کنید.

 

روی خط آبی رنگی که در زیر پارسل 107 و 108 است کلیک کنید تا به عنوان مسیر لوله انتخاب شود.

 

با فشردن Enter جهت نشان داده شده برای مسیر حرکت آب را تایید کنید.

 

در پنجره ی Create Pipe Network from Object مشخصات را مطابق شکل زیر و بخصوص کادر قرمز رنگ موجود در شکل زیر تغییر دهید و روی Ok کلیک کنید.

 

مسیر لوله مطابق شکل زیر ترسیم میشود.

 

ابتدای خط لوله را انتخاب(Select) و کلیک راست کنید. از لیست موجود گزینه ی Select Similar را انتخاب کنید. با این کار تمام خط لوله انتخاب میشود.

 

مجدداً کلیک راست کنید و روی Draw Parts in Profile View کلیک کنید.

 

نشانگر ماوس به شکل یک مربع تبدیل میشود. روی پروفایل First Street Profile کلیک کنید تا خط لوله در این پروفایل ترسیم شود.

 

خط لوله مطابق شکل زیر ترسیم میشود.

 

انتهای سمت راست خط لوله را در پروفایل انتخاب کنید. با گریپ هایی که در انتهای خط لوله مشاهده میکنید، میتوانید آن را جابجا کنید. کافیست مثلث آبی رنگ موجود در سمت راست لوله را گرفته و به بالا بکشید(Drag).

 

با این کار شیب خط لوله را بیشتر کردیم.

 

در همین حال که انتهای خط لوله در حالت انتخاب است، روی آن کلیک راست کنید و از لیست Edit Network را انتخاب کنید.

 

در شکل زیر Network Layout Tools را مشاهده میکنید. روی قسمتی که با کادر قرمز مشخص شده است کلیک کنید. در این لیست ابزاری موجود است که با آنها میتوانید Pipe یا Structure آن را به طور دلخواه، با پارامترهایی که در این پنجره مشخص میکنید، ترسم کنید.

 

روی قسمتی که با کادر قرمز مشخص شده است(Pipe Network Vistas) کلیک کنید.

 

در پنجره ی پانارومای باز شده در سمت راست روی تب Pipes کلیک کنید(کادر قرمز). سپس برای ردیف Pipe 1 ستون Start Invert Elevation  را پیدا کنید و مقدار آن را به 40 تغییر دهید(ما در شکل زیر مقدار 40.946 را به 40 تغییر میدهیم).

 

پس از Enter کردن مقدار 40، انتهای خط لوله روی گریدلاین 40 قرار میگیرد.